Ποιος φοβάται και γιατί την ιδιωτική πρωτοβουλία;

Του Δ. Καπράνου

Το 1982 η κυβέρνηση του Ανδρέα Παπανδρέου, αιφνιδιαστικά, χωρίς να έχει προηγηθεί διάλογος, αποφάσισε να καταργήσει την Ιδιωτική Ναυτική Εκπαίδευση!

Μέσα σέ μία νύχτα, ένα ολόκληρο οικοδόμημα, που είχε χτισθεί πέτρα-πέτρα και είχε εφοδιάσει την ελληνική εμπορική Ναυτιλία με εκατοντάδες χιλιάδες άξια στελέχη, λειτουργώντας παραλλήλως προς την δημόσια Ναυτική Εκπαίδευση διά των Ανωτέρων Δημοσίων Σχολών Εμπορικού Ναυτικού, βρέθηκε με κομμένο το ρεύμα.

Έκλεισαν Αρχιμήδης, Πυθαγόρας, Προμηθεύς, Αναξαγόρας, Απολλώνιος στον Πειραιά αλλά και άλλες Σχολές σέ άλλα σημεία τής Ελλάδος, και ή Ναυτική Εκπαίδευση πέρασε στο δημόσιο, χωρίς κανείς να είναι βέβαιος ότι οι ΑΔΣΕΝ, οι όποιες αργότερα αναβαθμίσθηκαν σέ «Ακαδημίες», επαρκούσαν για να εφοδιάσουν την Ναυτιλία μας με τα στελέχη τα όποια είχε ανάγκη.

Οι παροικούντες τον Πειραιά γνώριζαν ότι όλο αυτό το σχέδιο είχε εκπονηθεί από μια ομάδα καθηγητών-συνδικαλιστών των δημοσίων σχολών, οι όποιοι ήσαν στελέχη του ΠΑΣΟΚ και κατόρθωσαν να αποκτήσουν την αποκλειστικότητα σέ έναν τόσο ευαίσθητο για την χώρα και την Ναυτιλία τομέα.

Την συνέχεια την γνωρίζουμε.  Η Ναυτιλία χρόνο με τον χρόνο έβλεπε να λιγοστεύουν οι Έλληνες ναυτικοί, καθώς οι Αξιωματικοί τους οποίους παρήγαγαν οι δημόσιες σχολές δεν επαρκούσαν.  Έτσι, άρχισε το άνοιγμα προς χαμηλότερα αμειβόμενους αξιωματικούς αλλοδαπούς, είδαν κάποιοι εφοπλιστές ότι και με τούς ξένους δουλειά γίνεται, και το πράγμα πήρε τον δρόμο του.

Το 1988 ο τότε υπουργός (κυβέρνηση Σημίτη) Γ. Ανωμερίτης, με ένα τολμηρό σχέδιο, ετοίμασε τον Νόμο με τον οποίο θα άνοιγε ο δρόμος για την Ιδιωτική πρωτοβουλία.  Λίγο πριν τον καταθέσει, αντικαταστάθηκε και έκτοτε, ο «Νόμος Ανωμερίτη», περιφέρεται από συρτάρι σέ συρτάρι καθώς ουδείς υπουργός τολμά να τον φέρει (ανανεωμένο) προς ψήφιση στην Βουλή.

Οι κατά καιρούς υπουργοί της Νέας Δημοκρατίας, που ανέλαβαν καθήκοντα, έδιναν υποσχέσεις προεκλογικές, αλλά το σχέδιο παρέμενε στο συρτάρι!  Ουδείς τολμούσε να μιλήσει για Ιδιωτική πρωτοβουλία.  Όλοι την μνημόνευαν, αλλά ουδείς τολμούσε να της ανοίξει την πόρτα.  Και οι Ακαδημίες, όπως ονομάζονται πλέον οι «αναβαθμισμένες» δημόσιες Σχολές, εξακολουθούν να είναι μονοπώλιο, να παραγάγουν αποφοίτους εκ των οποίων ούτε οι μισοί δεν πηγαίνουν στην θάλασσα, να στέλνουν εκατοντάδες Ελληνόπουλα (που δεν εισάγονται στις Ακαδημίες) κάθε χρόνο να σπουδάζουν πλοίαρχοι και μηχανικοί σέ άλλες ευρωπαϊκές χώρες και την Πολιτεία να κάνει ότι δεν βλέπει και δεν ακούει…

Και ο σημερινός υπουργός έχει πολλάκις αναφερθεί στην ανάγκη του ανοίγματος στον Ιδιωτικό τομέα στην Ναυτική Εκπαίδευση.  Αλλά μέχρι τώρα, άκρα του τάφου σιωπή.

Ώσπου, προχθές, στην Ναυτιλιακή Λέσχη, όταν ερωτήθη σχετικώς, δήλωσε ότι «ετοιμάζεται νόμος-πλαίσιο» με τον οποίο θα δοθεί η δυνατότητα στην Ιδιωτική πρωτοβουλία να επανδραστηριοποιηθεί στον χώρο τής Ναυτικής Εκπαιδεύσεως, διευκρινίζοντας, μάλιστα, ότι το άρθρο 16 του Συντάγματος δεν Αποτελεί πρόβλημα.

Την επομένη, όμως, στην επίσημη ανακοίνωση του υπουργείου, σχετικά με την ομιλία του υπουργού στην Ναυτιλιακή Λέσχη, όπου και έγινε η προαναφερθείσα δήλωση, δεν υπήρχε πουθενά η αναφορά του στην Ιδιωτική πρωτοβουλία.

Αντιθέτως, υπήρξε πάλι το γνωστό τροπάριο της αναβάθμισης των Ακαδημιών, υπό την αιγίδα συγκεκριμένου (ιδιωτικού) Ιδρύματος.

Η ίδια, φοβική, υποτακτική και ψιθυρίζουσα Νέα Δημοκρατία, που γνωρίσαμε από το 1981 και εντεύθεν…

ΠΗΓΗ:  Εστία (έντυπη έκδοση)

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κυριάκος Μητσοτάκης: Ευχαρίστησε την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών για την προσφορά της στη Θεσσαλία με 50 εκατ.

Η Πρόεδρος της ΕΕΕ, Μελίνα Τραυλού συμμετείχε σε εκδήλωση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, στο Μουζάκι, για την παρουσίαση των έργων αποκατάστασης στις περιοχές της Θεσσαλίας και της Στερεάς Ελλάδας που δοκιμάστηκαν από τις καταστροφικές πλημμύρες. Τόσο ο Υπουργός Υποδομών

Σημαντικός ακτοπλοϊκός κόμβος το λιμάνι της Ραφήνας

ΣΕ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ κόμβο ακτοπλοϊκών υπηρεσιών λόγω της κοντινότερης απόστασής του από τις Κυκλάδες και την Εύβοια, αλλά και  μελλοντικής του σύνδεσης με τον σιδηρόδρομο και την Αττική οδό, εξελίσσεται το λιμάνι της Ραφήνας. Το ΤΑΙΠΕΔ, με την ιδιότητα της Αρχής

Απαγορευμένες ζώνες για τις μηχανότρατες και νέες προστατευόμενες περιοχές – Οι δεσμεύσεις για τις ελληνικές θάλασσες

Σε περίπου 780 εκατ. ευρώ έχει εκτιμηθεί ο προϋπολογισμός για την υλοποίηση των  21 δεσμεύσεων της Ελλάδας για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος στο πλαίσιο της Διεθνούς Διάσκεψης Our Ocean Conference 2024 που διεξήχθη στην Αθήνα.  Η… μερίδα του λέοντος, ήτοι 500 εκατ. ευρώ,

Μετάβαση στο περιεχόμενο