Πρακτικά Βουλής 26-10-2018 επί Επίκαιρης Ερώτησης για τις καθυστερήσεις προμήθειας του ΕΣΟΘΕ

ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΙΖ΄

Παρασκευή 26 Οκτωβρίου 2018

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Προχωρούμε με τη με αριθμό 84/22-10-2018 δεύτερη επίκαιρη ερώτηση του πρώτου κύκλου του Βουλευτή Λασιθίου της Νέας Δημοκρατίας κ. Ιωάννη Πλακιωτάκη προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, με θέμα: «Προμήθεια και εγκατάσταση Εθνικού Συστήματος Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης (ΕΣΟΘΕ) στο Ανατολικό Αιγαίο».

Ορίστε κύριε Πλακιωτάκη, έχετε τον λόγο.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΛΑΚΙΩΤΑΚΗΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Υπουργέ, το 2014, η προηγούμενη Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας μετά από εργώδεις προσπάθειες κατόρθωσε και εξασφάλισε από διάφορα ταμεία όπως το Ταμείο Εσωτερικής Ασφάλειας, το Ταμείο Θαλάσσιας Αλιείας, το ΕΣΠΑ, συνολικές χρηματοδοτήσεις πάνω από 250 εκατομμύρια ευρώ για τον εκσυγχρονισμό, αλλά και την αναβάθμιση της επιχειρησιακής ικανότητας του Λιμενικού Σώματος, με σύγχρονο εξοπλισμό θαλάσσιας επιτήρησης και μέσων, με σκοπό να αναβαθμίσει τη λειτουργία του και σαφώς να μπορέσει και να ανταποκριθεί καλύτερα στην αποστολή του.

Τον Μάιο του 2018 με ερώτηση που καταθέσαμε μαζί με τον συνάδελφό μου κ. Αθανασίου, προσπαθήσαμε να διεγείρουμε το φιλότιμο του προκατόχου σας για να επισπεύσει τη δρομολόγηση ενός πολύ σημαντικού για μας, του πιο εμβληματικού έργου για το Λιμενικό Σώμα, του Εθνικού Συστήματος Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης, του γνωστού ως ΕΣΟΘΕ. Για όσους δεν γνωρίζουν πρόκειται για ένα έργο που αποτελείται από ραντάρ, αλλά και οπτικά μέσα, τα οποία θα μπορούν να δίνουν πραγματική εικόνα για τα νησιά του νοτιοανατολικού Αιγαίου. Είναι ένα έργο του οποίου είχε συνεκτιμηθεί η σπουδαιότητά του και από κοινή επιτροπή Λιμενικού Σώματος και ΓΕΕΘΑ, από το Συμβούλιο Επιτελικού Σχεδιασμού και βεβαίως από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Ιούλιο του 2015, αναγνωρίζοντας και τη σημαντικότητα και τη σπουδαιότητά του.

Έκτοτε, όμως, τα πράγματα βαίνουν προς το χειρότερο, παρ’ όλο που ο κ. Κουρουμπλής μάς είχε πει ότι πρόκειται περί ενός πολύπλοκου έργου, ότι χρειάζονται συνέργειες. Ήδη υπάρχουν ενστάσεις από την αναθέτουσα αρχή. Βεβαίως, υπάρχουν ενστάσεις και αγωνία από τις Υπηρεσίες του Υπουργείου. Αλλά ξέρετε, ενώ όλοι περιμέναμε να δημοσιευθεί –και αυτό είναι το σημαντικότερο, δηλαδή πότε επιτέλους θα δημοσιευθεί το τεύχος διακήρυξης του συγκεκριμένου διαγωνισμού– είχαμε τον περασμένο Δεκαπενταύγουστο μια προκαταρκτική προκήρυξη, η οποία δεν δρομολογούσε το συγκεκριμένο έργο.

Και ξέρετε, κύριε Υπουργέ, γιατί έγινε αυτό; Διότι αφού είχε ολοκληρωθεί η διαβούλευση των τεχνικών προδιαγραφών του συγκεκριμένου έργου, έρχεται ο κ. Κουρουμπλής και ουσιαστικά απαιτεί την εξαετή εγγύηση καλής λειτουργίας του συγκεκριμένου έργου αντί της διετούς. Πρώτον αυτό και δεύτερον, υποχρεώνεται στο να εγκατασταθούν 420 χιλιόμετρα οπτικών ινών σε δώδεκα νησιά του ανατολικού Αιγαίου.

Το ερώτημα είναι το εξής: Αληθεύει ή δεν αληθεύει η πληροφορία ότι η υπεύθυνη αρχή του ΤΕΑ δεν εκχωρεί την προεγκεκριμένη χρηματοδότηση, διότι έχει βάσιμες αμφιβολίες ως προς την υλοποίηση του συγκεκριμένου έργου εντός του συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος; Είναι αλήθεια ότι παρ’ ότι έχουν οριστικοποιηθεί οι τεχνικές προδιαγραφές, εξακολουθούν και παραμένουν στο Σώμα τους στοιχεία που προκαλούν σημαντικά περιττά έξοδα, περίπου 12 εκατομμυρίων ευρώ; Αληθεύει ότι παραμένει η απαίτηση της εξαετούς, όπως σας ανέφερα, εγγυήσεως καλής λειτουργίας, χωρίς την παραμικρή προσαύξηση του προϋπολογισμού;

Μπορεί η Κυβέρνηση, κύριε Υπουργέ, σήμερα να μας δώσει μία συγκεκριμένη ημερομηνία δημοσίευσης του τεύχους διακήρυξης; Και αν αναγνωρίζουμε όλοι -πιστεύω και εσείς- ότι πρόκειται περί ενός υψίστης εθνικής ασφαλείας έργου, τι μέτρα προτίθεται να λάβει η Κυβέρνηση –και ολοκληρώνω, κύριε Πρόεδρε- προκειμένου να μη χαθεί αυτό το πολύ σημαντικού έργο για τη χώρα μας, που εκτός των άλλων θα καταστήσει τη χώρα μας ακόμη αφερέγγυα έναντι των εταίρων και βέβαια στα θέμα διαχείρισης θαλασσίων συνόρων και αντιμετώπισης του μεταναστευτικού προβλήματος.

Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

ΦΩΤΗΣ ΚΟΥΒΕΛΗΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε συνάδελφε, πράγματι το έργο για την προμήθεια και εγκατάσταση του Εθνικού Συστήματος Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης, το γνωστό ΕΣΟΘΕ, προϋπολογισμού 62 εκατομμυρίων ευρώ, είναι αναμφισβήτητα το μεγαλύτερο έργο που διαχειρίζεται το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Για την ολοκλήρωσή του θέλω να σας βεβαιώσω ότι εργάζονται μεθοδικά οι συναρμόδιες Υπηρεσίες εδώ και πάρα πολύ καιρό.

Πρόκειται για ένα έργο που αναφέρεται ρητά στις συστάσεις της έκθεσης αξιολόγησης για την εφαρμογή του «κεκτημένου Σένγκεν», στις οποίες πρέπει να συμμορφωθεί η Ελλάδα. Πρέπει να σας πω ότι το έργο αυτό αποτελεί και για μας, αποτελεί και για το Υπουργείο Ναυτιλίας κάτι πάρα πολύ σημαντικό. Όμως, θα διαφωνήσω μαζί σας στο ότι οι Υπουργοί της Κυβέρνησης με τις συνεχείς παραλείψεις τους έχουν καταβάλει –δική σας η έκφραση, κύριε Πλακιωτάκη- φιλότιμες προσπάθειες να μην ολοκληρωθεί το έργο. Αυτό δεν έχει καμία βασιμότητα.

Απόδειξη αποτελεί το γεγονός ότι η αίτηση αξιολόγησης για την εφαρμογή του κεκτημένου Σέγκεν στον τομέα των εξωτερικών συνόρων που οδήγησε στην ανάγκη υλοποίησης ενός τέτοιου έργου, έλαβε χώρα το 2010. Στα πέντε χρόνια που ακολούθησαν συγκροτήθηκε μεν μια διακλαδική ομάδα εργασίας που εκπόνησε για την ανάπτυξη και την αξιολόγηση της Μελέτης Σκοπιμότητας, για την ανάπτυξη δηλαδή η μελέτη του ΕΣΟΘΕ, μεταξύ 23/10/2012 -σας βεβαιώνω ότι τα στοιχεία είναι ακριβή- και 15/10/2013, αλλά δεν έγινε καμία ενέργεια περαιτέρω για την προώθηση ή την ωρίμανση του έργου μέχρι την παρουσίαση του έργου στον Αρχηγό του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας την 8η Δεκεμβρίου του 2014.

Από το 2015 έως σήμερα συγκροτήθηκε μια πολυπληθής διακλαδική ομάδα προπαρασκευής του έργου, η γνωστή ΟΠΕ, αποτελούμενη από στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, της Ελληνικής Αστυνομίας και του Λιμενικού Σώματος, διενεργήθηκε ο τεχνικός διάλογος με την αγορά, ο οποίος διήρκησε, κύριε Πλακιωτάκη, εκατόν επτά ημέρες και στον οποίο συμμετείχαν πάνω από εβδομήντα οικονομικοί φορείς από όλον τον κόσμο, ενώ πραγματοποιήθηκαν είκοσι πέντε συναντήσεις. Στη συνέχεια εκπονήθηκε το Τεύχος Τεχνικών Προδιαγραφών, το οποίο τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση πάλι με ευρύτατη συμμετοχή. Η αρμόδια επιτροπή σύνταξης των τεχνικών προδιαγραφών επεξεργάστηκε τα αποτελέσματα της δημόσιας διαβούλευσης και προέβη στις απαραίτητες βελτιώσεις του Τεύχους Τεχνικών Προδιαγραφών με γνώμονα την οικονομική αποδοτικότητα του έργου, δηλαδή απαλοιφή περιττών εξόδων που δεν προσέδιδαν το αντίστοιχο επιχειρησιακό όφελος. Προέβη στη διεύρυνση του ανταγωνισμού και τη διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος.

Ενδεικτικό της ωριμότητας του έργου είναι ότι στις 17/8/2018 ο φορέας μας προέβη στη δημοσίευση προκαταρκτικής προκήρυξης σε συνεννόησης με την ειδική υπηρεσία συντονισμού και διαχείρισης ταμείου, του Ταμείου Ασύλου -που σας είναι γνωστό-, Μετανάστευσης και ένταξης του Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας και άλλων πόρων του Υπουργείου Οικονομικών και Ανάπτυξης που ασκεί τα καθήκοντα της υπεύθυνης Αρχής του Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας, βεβαιότητα σύμφωνα με τους ορισμούς του άρθρου 25 του ΕΚ 514/2014.

Σε κάθε περίπτωση είναι προφανές ότι πρόκειται για ένα ιδιαίτερα πολύπλοκο έργο που προϋποθέτει συνέργειες με άλλα Υπουργεία και φορείς, ενώ κατά τον σχεδιασμό του κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε πληθώρα σύνθετων διαδικαστικών και τεχνικών θεμάτων. Όλα αυτά, δυστυχώς, απαιτούν χρόνο και πιστεύω ότι η όποια καθυστέρηση είναι απόλυτα δικαιολογημένη τόσο από την πλευρά του φορέα, όσο και από την πλευρά της υπεύθυνης αρχής, της αρχής δηλαδή η οποία είναι αρμόδια για την αξιολόγηση και την ένταξη του έργου.

Πέραν αυτού, θέλω να επισημάνω ότι δεν έχουν τεθεί από την υπεύθυνη αρχή οι αναφερόμενες στην ερώτησή σας, κύριε Βουλευτά, αμφιβολίες ως αιτιολογία μη έκδοσης της πρόσκλησης υποβολής πρότασης χρηματοδότησης. Παράλληλα, είμαστε σε διαρκή

ΦΩΤΗΣ ΚΟΥΒΕΛΗΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής): Θέλω να σας πω, κύριε Βουλευτά, ότι είμαστε σε διαρκή επικοινωνία με το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης και τις αρμόδιες υπηρεσίες του, προκειμένου το έργο αυτό να υλοποιηθεί με αρθρωτό σχέδιο ανάπτυξης, το γνωστό σε εσάς modular, με ενδιάμεσα στάδια και τμηματικές παραλαβές και πληρωμές, παραλαβές τμηματικές του έργου στο οποίο αναφερθήκατε. Αυτό θα οδηγήσει στη δυνατότητα ταυτόχρονης εκτέλεσης διαφόρων φάσεων και θα εξοικονομηθεί ο πολύτιμος χρόνος.

Ολοκληρώνω, κύριε Πρόεδρε, και στη δευτερολογία μου μπορεί να αναφερθώ, αν χρειαστεί, και σε άλλα στοιχεία. Όμως, ήθελα να σας διαβεβαιώσω ότι οι προσπάθειες που καταβάλλουμε είναι φιλότιμες, προκειμένου να ολοκληρωθεί το έργο. Και δεν είναι «φιλότιμες» κατά τον ισχυρισμό σας, για να μην ολοκληρωθεί το έργο. Και όλα αυτά, τα οποία θέσατε δεν αποτελούν για εμάς εμπόδια επιλογής, απλώς η συνθετότητα των διαδικασιών, η καθυστέρηση η οποία προϋπήρξε, οδήγησε στο να μην έχει ολοκληρωθεί μέχρι αυτήν την ώρα που συζητάμε την επίκαιρη ερώτηση σας.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΛΑΚΙΩΤΑΚΗΣ: Κύριε Πρόεδρε, ουδέν νεότερο από τη σημερινή απάντηση του σημερινού Υπουργού.

Κύριε Κουβέλη, θέλω να σας διευκρινίσω ότι η χρηματοδότηση για τα συγκεκριμένα προγράμματα αφορά την προγραμματική περίοδο 2014-2020. Άρα, όσα αναφέρετε για το προηγούμενο χρονικό διάστημα ουδεμία σχέση έχουν.

Κρατήσατε από τις αρχές του 2016 στο συρτάρι τις προδιαγραφές του συγκεκριμένου προγράμματος και δεν κάνατε τίποτα μέχρι τότε. Ο κ. Κουρουμπλής μας είπε ότι ολοκλήρωσε τη δημόσια διαβούλευση των τεχνικών προδιαγραφών. Γιατί μέχρι σήμερα δεν έχετε δώσει δημοσίως, ανοιχτά πλέον, τη διακήρυξη του συγκεκριμένου διαγωνισμού;

Τι μας είπατε λοιπόν και εσείς σήμερα; Ότι θέλετε χρόνο. Θέλετε τέσσερα, δεκατέσσερα, είκοσι τέσσερα χρόνια; Πόσα χρόνια θέλετε; Γνωρίζετε πολύ καλά ότι οι πληρωμές πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι 31 Δεκεμβρίου του 2022; Τελικά, κύριε Κουβέλη το θέλετε ή όχι το συγκεκριμένο έργο; Αντιλαμβάνεστε ότι πρόκειται για μια ιδιαίτερα κρίσιμη εθνικά περίοδο για τη χώρα μας; Ένα έργο που θα συμβάλλει τα μέγιστα στη διαφύλαξη των θαλασσίων συνόρων της πατρίδας μας, σε μια περίοδο όπου έχουμε αυξημένη προκλητικότητα των γειτόνων μας, σε μια περίοδο που έχουμε ανεύθυνες και επικίνδυνες θέσεις από τον κ. Κοτζιά, οι οποίες γίνονται και για επικοινωνιακούς λόγους, για επέκταση των εθνικών μας χωρικών, που είναι βέβαιο ότι θα αυξήσουν την προκλητικότητα του γείτονά μας; Τι περισσότερο πρέπει να κάνουμε για να σας πείσουμε ότι το έργο αυτό είναι εντελώς αναγκαίο; Δεν γνωρίζετε ότι υπάρχουν ενστάσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, που πιθανότατα να μας κόψουν τη χρηματοδότηση από το συγκεκριμένο έργο; Δεν γνωρίζετε ότι υπάρχουν ενστάσεις και αγωνία όντως από τις υπηρεσίες του Λιμενικού Σώματος;

Προτίθεστε, κύριε Υπουργέ, να ενισχύσετε τις συγκεκριμένες υπηρεσίες έτσι ώστε να προχωρήσει τάχιστα η διαγωνιστική διαδικασία; Φαντάζομαι ότι γνωρίζετε και από την προηγούμενη σας ιδιότητα ότι το μεγάλο, αν θέλετε, το επίκεντρο των ελληνοτουρκικών σχέσεων είναι το ποιος γρήγορα θα διαχειριστεί θέματα της έρευνας και διάσωσης. Τι κάνετε, λοιπόν, για όλα αυτά; Και ανακαλύπτετε τελευταία ώρα και πάλι σήμερα ότι είναι σύνθετο το έργο, ότι πρέπει να γίνουν διαβουλεύσεις με τα συναρμόδια υπουργεία και όλα αυτά.

Κοιτάξτε, όλα αυτά είναι δικαιολογίες. Συντομεύσετε, ολοκληρώστε αυτό το πολύ σημαντικό εθνικό έργο, διότι πρόκειται για εθνικό έργο, πρόκειται για ένα έργο ενίσχυσης της εθνικής ασφάλειας της χώρας και αφήστε πια τις δικαιολογίες. Τώρα, αν δεν θέλετε να το κάνουμε πείστε μας ξεκάθαρα.

Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

ΦΩΤΗΣ ΚΟΥΒΕΛΗΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής): Κύριε Πλακιωτάκη, ήλπιζα ότι με όλα αυτά που σας είπα θα σας είχα πείσει ότι το συγκεκριμένο έργο το θέλουμε, το προωθούμε. Και αυτό κάνουμε.

Και απαντώντας στο συγκεκριμένο ερώτημά σας, πρέπει να σας πω ότι στο χρονικό διάστημα που έχω την τιμή να βρίσκομαι στο Υπουργείο Ναυτιλίας, κατά προτεραιότητα προωθείται αυτό το ζήτημα για να ολοκληρωθεί. Επίσης, να είστε βέβαιος ότι δεν θα υπάρξει απώλεια της οποιασδήποτε προθεσμίας η οποία είναι δυνατόν να επηρεάσει τον τελικό στόχο. Και στόχος είναι η εξασφάλιση αυτού του έργου, προκειμένου να τεθεί στη διάθεση της χώρας μας, με όλα αυτά τα οποία είπατε.

Θέλω να σας βεβαιώσω όμως, απαντώντας στο ερώτημα. Διεκδικώ να έχω την ίδια με τη δική σας ευαισθησία, το ίδιο ενδιαφέρον και τη μέριμνα για την υπόθεση της εθνικής ασφάλειας της χώρας. Όλα τα άλλα μπορώ να τα αξιολογήσω ως έναν περιττό λόγο και μάλιστα έναν λόγο που κατά πλειοδοσία κατατίθεται και θα έλεγα, επικινδύνως όταν αφορά στα ζητήματα της εθνικής ασφάλειας και της προστασίας των δικαιωμάτων της χώρας μας.

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ramstein Flag 24: F-35, Rafale, Eurofighter, Gripen και τουρκικά F-16 στην Ανδραβίδα για την ευρωπαϊκή «Red Flag» του ΝΑΤΟ

*Του Κώστα Σαρικά Ο χρόνος πλέον μετρά αντίστροφα για τη μεγαλύτερη αεροπορική άσκηση του ΝΑΤΟ στην Ευρώπη, η οποία αναμένεται να πραγματοποιηθεί από τις 30 Σεπτεμβρίου έως τις 11 Οκτωβρίου στην Ελλάδα, καθώς οι προετοιμασίες για την πρώτη «Ramstein Flag» της Συμμαχίας προχωρούν με εντατικό

Το 6ο Πανευρωπαϊκό Περιφερειακό Συνέδριο Στρατιωτικής Ιατρικής

Από την Τρίτη 16 έως την Παρασκευή 19 Απριλίου 2024, διεξήχθη στην Αθήνα, στο Ζάππειο Μέγαρο, το 6ο Πανευρωπαϊκό Περιφερειακό Συνέδριο Στρατιωτικής Ιατρικής (6th Pan European Regional Congress on Military Medicine), το οποίο διοργανώθηκε από την Διεύθυνση Υγειονομικού του ΓΕΕΘΑ

«Χίλιοι λόγοι για να φύγεις» – Γιατί το νέο Σύμφωνο Μετανάστευσης της ΕΕ δεν αποτελεί «μαγική λύση»

Ιστορικό κατά τους υποστηρικτές του, πολύ μαλθακό κατά τους ακροδεξιούς -που εποφθαλμιούν σημαντικά κέρδη στις επερχόμενες ευρωεκλογές– απάνθρωπα σκληρό, σε βαθμό θεσμικής οπισθοδρόμησης κατά τα αριστερά κόμματα και οργανώσεις υπέρ των ανθρωπίνων δικαιωματών. Σε κάθε περίπτωση η πλήρης αναθεώρηση της νομοθεσίας

Βρήκε κιβώτιο με 200.000 πλαστά δολάρια μέσα στη θάλασσα

Ένα κιβώτιο με χιλιάδες πλαστά χαρτονομίσματα (δολάρια) εντόπισε πολίτης μέσα στη θάλασσα στη Σύμη. Για το περιστατικό ενημερώθηκε από τον πολίτη που βρήκε το κιβώτιο το μεσημέρι της Πέμπτης, η Λιμενική Αρχή της Σύμης. Μετά από καταμέτρηση, διαπιστώθηκε ότι πρόκειται

Μετάβαση στο περιεχόμενο