Σε ρότα καθυστέρησης η πράσινη μετάβαση

Το 41% των ελληνικών ακτοπλοϊκών πλοίων που είναι σήμερα δρομολογημένα, το 2035 θα είναι ηλικίας άνω των 40 ετών

Αν υπάρχει μια χώρα στην Ευρώπη που πρέπει να είχε ήδη χαράξει ρότα για την πράσινη μετάβαση της ακτοπλοΐας μέχρι το 2030 αυτή είναι η Ελλάδα. Η πιο νησιωτική χώρα στη Γηραιά Ήπειρο με την ελληνική ακτοπλοΐα να εξυπηρετεί με 97 πλοία και περίπου 30 εταιρείες περί τα 115 νησιά, εκ των οποίων 89 αποκλειστικά με τα πλοία, καθώς δεν υπάρχει αεροπορική σύνδεση.

Η ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά που είναι η μεγαλύτερη της Ευρώπης αποτελεί το 18% της ευρωπαϊκής. Ωστόσο μέχρι στιγμής έχουν γίνει ελάχιστα πρακτικά βήματα για τη χάραξη της στρατηγικής με στόχο το πρασίνισμα της ακτοπλοΐας. Την ίδια στιγμή οι γείτονές μας οι Ιταλοί
έχουν ήδη καταφέρει να εγκριθούν από την Κομισιόν επιδοτήσεις συνολικού ύψους 1 δισ. ευρώ για την πράσινη μετάβαση του ακτοπλοϊκού
στόλου. Πριν από έναν χρόνο έχει λάβει έγκριση από την ΕΕ για 500 εκατ. ευρώ ενισχύσεις των ακτοπλοϊκών εταιρειών ενώ πριν από λίγες
ημέρες έλαβε έγκριση για άλλα 570 εκατ. ευρώ για την ηλεκτροδότηση των πλοίων στα λιμάνια. Η Ιταλία κοινοποίησε στην Επιτροπή τα σχέδιά της να θεσπίσει ένα καθεστώς ύψους 570 εκατ. ευρώ για την παροχή κινήτρων στους φορείς εκμετάλλευσης πλοίων ώστε να συνδέονται με υποδομές ηλεκτρικής ενέργειας από την ξηρά όταν βρίσκονται σε αγκυροβόλιο σε θαλάσσιους λιμένες, προκειμένου να τροφοδοτούν τις υπηρεσίες, τα συστήματα και τον εξοπλισμό επί του πλοίου. Το καθεστώς θα διαρκέσει έως τις 31 Δεκεμβρίου 2033, αναφέρεται σε ανακοίνωση της ΕΕ.

Στη χώρα μας η πρώτη ουσιαστική κίνηση στην κατεύθυνση ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου ήρθε από την Attica Group, η οποία ανακοίνωσε την προηγούμενη εβδομάδα την υπογραφή συμφωνίας με τη Stena RoRo για τη ναυπήγηση και μακροχρόνια ναύλωση με δικαίωμα αγοράς δύο πλοίων και προοπτική επέκτασης για επιπλέον δύο. Τα πλοία θα ναυπηγηθούν από τη Stena RoRo στο ναυπηγείο CMI Jinling Weihai της Κίνας και η παραλαβή τους έχει προγραμματιστεί για τον Απρίλιο και τον Αύγουστο του 2027. Τα πλοία με μήκος 240 μέτρα μεταφορική ικανότητα 1.500 επιβατών και 3.320 γραμμικών μέτρων γκαράζ (περίπου 200 φορτηγά) θα δρομολογηθούν στην Αδριατική.

Η μεγάλη πρόκληση

Ωστόσο η κίνηση αυτή δεν φτάνει καθώς η πράσινη μετάβαση αφορά πολύ περισσότερα πλοία. Το 41% των ελληνικών ακτοπλοϊκών πλοίων που είναι σήμερα δρομολογημένα, το 2035 θα είναι ηλικίας άνω των 40 ετών, τόνισε μιλώντας πρόσφατα σε εκδήλωση στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου ο Μιχάλης Ευγενίδης – Δημητριάδης εκ μέρους της ακτοπλοϊκής Aegean Sea Lines, προσθέτοντας ότι η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου είναι μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει ο κλάδος.

Επίσης όπως εξηγούν παράγοντες της ελληνικής ακτοπλοϊκής αγοράς εκτός από τις ελεύθερες γραμμές υπάρχει ανάγκη ανανέωσης του στόλου και των πλοίων που εξυπηρετούν άγονες γραμμές. Και στο πλαίσιο αυτό καθυστερούν όπως προκύπτει οι σχεδιασμοί για το τι πλοία χρειάζεται η πολιτεία στις άγονες γραμμές και κυρίως αν είναι διατεθειμένη μέσω των μισθωμάτων να στηρίξει την ανανέωση του στόλου. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν οι ίδιοι παράγοντες πώς θα ναυπηγήσει η οποιαδήποτε εταιρεία πλοία εάν τα μισθώματα παραμένουν τα ίδια που αφορούν πλοία ηλικίας 30 ετών.

Το υπουργείο Ναυτιλίας προς το παρόν βρίσκεται στο στάδιο ανάθεσης μελετών. Ήδη προχώρησε στην ανάθεση σε ιδιώτη εκπόνησης μελέτης για συγκεκριμένες αντιπροσωπευτικές άγονες γραμμές και στο πλαίσιο σύμπραξης δημοσίου – ιδιωτικού τομέα. Η συγκεκριμένη μελέτη θα πρέπει να προσδιορίσει τον τύπο του πράσινου πλοίου, το εναλλακτικό καύσιμο που θα μπορεί να χρησιμοποιεί, αλλά και να προσδιορίσει το σχήμα που θα εκτελεί τον εφοπλισμό που θα πρέπει είναι σε συνεργασία ιδιώτη επιχειρηματία και Δημοσίου (δήμοι – περιφέρειες κλπ.).

Παράλληλα το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) αναμένεται να προχωρήσει σύντομα και στην προκήρυξη
διεθνούς διαγωνισμού που αφορά την κατάρτιση αναλυτικής μελέτης, στρατηγικής και ανάπτυξης μηχανισμού χρηματοδότησης για τη σταδιακή ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου της χώρας.

Ο υπουργός Χρήστος Στυλιανίδης ελπίζει περί τα τέλη Ιουνίου του 2025 να έχει τη στρατηγική μελέτη και τον μηχανισμό χρηματοδότησης της σταδιακής ανανέωσης του στόλου.

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χορτάσαμε «θα»: Η κυβέρνηση παίρνει άριστα ως… αντιπολίτευση

Γράφει ο Σπύρος Πολυχρονόπουλος Το 2023, όταν επανεξελέγη με το περίφημο αυτοδύναμο 41%, ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε δηλώσει πως η ΝΔ καλείται να έχει διττό ρόλο, τόσο κυβέρνησης όσο και αντιπολίτευσης. Δύο χρόνια αργότερα, είναι προφανές πως απέτυχε να ανταποκριθεί

Νάξος: Αίσιο τέλος για την ταλαιπωρία επιβατών και πληρώματος

Αισίως έληξε η πολύωρη περιπέτεια 134 επιβατών, οι οποίοι ταξίδευαν χθες το απόγευμα με το επιβατηγό ταχύπλοο SUPER RUNNER JET, το οποίο εκτελούσε προγραμματισμένο δρομολόγιο από το λιμάνι της Ραφήνας με ενδιάμεσους σταθμούς την Άνδρο, την Τήνο, τη Μύκονο και

Ρόδος: Σύλληψη δύο διακινητών μεταναστών μετά από επιχείρηση διάσωσης στη θάλασσα

Στη σύλληψη δύο υπηκόων Αζερμπαϊτζάν για διακίνηση μεταναστών προχώρησε η λιμενική αρχή της Ρόδου, ύστερα από επιχείρηση διάσωσης. Το πνευστό ταχύπλοο στο οποίο επέβαιναν είχε μείνει ακυβέρνητο λόγω μηχανικής βλάβης 4,2 ναυτικά μίλια βορειοδυτικά της Ρόδου. Στο σημείο έσπευσε ναυαγοσωστικό

Χτύπημα τύπου «Greek mafia» η επίθεση στα Άνω Λιόσια – Η ΕΛΑΣ εξετάζει το ενδεχόμενο αντιποίνων στην πρόσφατη εκτέλεση στο Χαλάνδρι

Χτύπημα που θυμίζει Greek mafia το περιστατικό με πυροβολισμούς χθες βράδυ στα Άνω Λιόσια κατά 42χρονου ο οποίος σώθηκε χάρη στη θωράκιση του αυτοκινήτου του. Υπενθυμίζεται πως στόχος του μαφιόζικου χτυπήματος στα Άνω Λιόσια, είναι Έλληνας, γνωστό μέλος της εγχώριας μαφίας, ο οποίος

Μετάβαση στο περιεχόμενο