Είναι γνωστό σε όλους ότι, σε δεκάδες επιθέσεις τους στην Ερυθρά Θάλασσα από τον περασμένο Νοέμβριο, οι αντάρτες Houthi βύθισαν δύο πλοία, κατέλαβαν ένα ακόμη, σκότωσαν τουλάχιστον τρεις ναυτικούς και άλλαξαν τα συνήθη μοτίβα του θαλάσσιου εμπορίου, αναγκάζοντας τα πλοία να περιπλέουν την Αφρική, αντί να διαπλέουν την Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ.
Σήμερα, αυτή η απειλή κατά της ναυτιλίας παρά λίγο να «τρίτωνε» τα ναυάγια που προκάλεσε, με την επίθεση των Houthi σε ελληνόκτητο πλοίο με 25μελές πλήρωμα…
Μαθαίνοντας από ανοικτές πηγές τις λεπτομέρειες της επίθεσης, αναπόφευκτα γεννώνται αμείλικτα ερωτήματα…
Με δεδομένη την κατάσταση στην Ερυθρά, γιατί πλοίο που φορτώνει από τη Βασόρα του Περσικού Κόλπου φορτίο για τους Αγίους Θεοδώρους του Σαρωνικού Κόλπου το στέλνεις μέσω Ερυθράς;
Εύκολη απάντηση: Πιθανότατα, να ήταν αδιαπραγμάτευτη απαίτηση των ναυλωτών…
Έχει καλώς…
Όμως, αφού πλέει μέσω Ερυθράς για Σουέζ, γιατί δεν ζητάς τη συνοδεία πολεμικού πλοίου;
Δύσκολη απάντηση…
Ως γνωστόν, σε αντίδραση των επιθέσεων των Houthi σε εμπορικά πλοία, από το Δεκέμβριο 2023, η διεθνής κοινότητα διεξάγει στην Ερυθρά Θάλασσα δύο επιχειρήσεις προστασίας-συνοδείας όσων εμπορικών πλοίων επιλέγουν το διάπλου της Ερυθράς: την αμερικανική Επιχείρηση «PROSPERUTY GUARDIAN» και την ενωσιακή Επιχείρηση «EUNAVFOR ASPIDES» στην οποία συμμετέχει ελληνική φρεγάτα του ΠΝ και της οποίας Διοικητής είναι Έλληνας Υποναύαρχος του ΠΝ.
Μοναδική προϋπόθεση διάθεσης προστασίας-συνοδείας από πολεμικά πλοία είναι να ζητηθεί η διάθεσή της από το εμπορικό πλοίο. Τις υπόλοιπες υπηρεσίες τους τα πολεμικά πλοία τις προσφέρουν αδαπάνως για το εμπορικό πλοίο…
Οι μόνοι που επιβαρύνονται τη δαπάνη της ενωσιακής Επιχείρησης «EUNAVFOR ASPIDES» είναι οι Έλληνες φορολογούμενοι και οι φορολογούμενοι των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Δεν μπορεί, λοιπόν, να γίνει δεκτό ότι εταιρεία που, ήδη δύο πλοία της δέχτηκαν επιθέσεις των Houthi στην Ερυθρά, εξακολουθεί να μη ζητά την προστασία πλοίων και πληρωμάτων της με πολεμικά πλοία.
Δεν είναι γνωστό αν οι δύο Ρώσοι και οι 23 Φιλιππινέζοι ναυτικοί θα εναγάγουν την εταιρεία για έκθεση της ζωής τους σε κίνδυνο και για παραλείψεις της ως προς την ασφάλειά τους…
Κάτι τέτοιο θα θεωρείτο σχεδόν βέβαιο, αν στο πλήρωμα του πληγέντος πλοίου συγκαταλέγονταν Έλληνες ναυτικοί…
Πάντως, η απόφαση να μην ζητηθεί προστασία-συνοδεία πολεμικού πλοίου είναι αυτή που πρέπει να προβληματίσει βαθιά τον ημέτερο εφοπλισμό και τον αρμόδιο Υπουργό του.
Υπερβαίνοντας τα μέχρι πρότινος «εσκαμμένα», ο ομόλογός του στο Υπουργείο Άμυνας έπραξε το (όχι και τόσο αυτονόητο) καθήκον να στείλει με δαπάνες του Έλληνα φορολογούμενου σε συντεταγμένες που κείνται πολύ μακράν της Πατρίδος μας κοτζάμ φρεγάτες με πολυάριθμους Έλληνες ενστόλους για να υπερασπιστούν την ελευθερία της ναυσιπλοΐας και για να προστατεύσουν τα πλοία, τους ναυτικούς και τα φορτία που ο Ελληνικός εφοπλισμός διαχειρίζεται, εργοδοτεί και μεταφέρει.
Επιτέλους, τι άλλο πρέπει να γίνει για να πάψει ο εφοπλισμός να «σνομπάρει» αυτή τη δυνατότητα;