Με πρωτοβουλία του BlueGrowth Piraeus και της εταιρείας Environmental Protection Engineering (epe) πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη, στην αίθουσα συνεδρίων του Πανεπιστημίου Πειραιά, συζήτηση με θέμα: «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ: ΕΝΑΣ ΧΡΟΝΟΣ ΜΕΤΑ – ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ», με αφορμή τη συμπλήρωση ενός έτους από τη βύθιση του ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ.Ο εντεταλμένος δημοτικός σύμβουλος Τοπικής Οικονομικής Ανάπτυξης και Επιχειρηματικότητας και επικεφαλής του «Blue Growth» κ. Πέτρος Κόκκαλης, τόνισε ότι ένα χρόνο μετά τη μεγάλη οικολογική και οικονομική καταστροφή, ένα χρόνο μετά το οικονομικό και οικολογικό «έγκλημα» του ναυτικού ατυχήματος «Αγία Ζώνη II» δίνεται η ευκαιρία να γίνει μια συζήτηση με ακαδημαϊκούς κανόνες: «Να δούμε τι ακριβώς έγινε, τι μέτρα ελήφθησαν από τότε και να διερευνήσουμε τρόπους, ώστε να μην ξαναγίνει μια τέτοια καταστροφή, όπου χιλιάδες τόνοι πετρελαίου διέρρευσαν μέσα στον αστικό ιστό, μέσα στο ίδιο το λιμάνι», σημείωσε.Εν συνεχεία, έθεσε μία σειρά θεμάτων, όπως: πόση ακριβώς είναι η ζημιά που συνέβη, σε ποιους συνέβη και ποιος θα την πληρώσει.Επίσης ξεκαθάρισε ότι σκοπός της εκδήλωσης δεν είναι ούτε να αποδοθούν ευθύνες ούτε να αναζητηθούν υπεύθυνοι, αλλά να γίνει μια συζήτηση στο πλαίσιο του ακαδημαϊκού διαλόγου με τους πολίτες του Πειραιά, με την ακαδημαϊκή και την επιχειρηματική κοινότητα και την Πολιτεία, για το πώς αντέδρασαν όλοι σε ένα τέτοιο περιστατικό, ο καθένας από τη δική του σκοπιά: πως αντέδρασε η εταιρεία απορρύπανσης epe, πως αντιμετώπισε αυτήν τη μόλυνση το ΕΛΚΕΘΕ και με ποιο τρόπο επιβεβαιώνει ότι μπορούμε να «εμπιστευθούμε» ξανά αυτές τις θάλασσες, καθώς και για τον ρόλο της Ειδικής Επιθεώρησης Περιβάλλοντος.Ανέφερε επιπλέον ότι είχε κληθεί το Υπουργείο Ναυτιλίας, αλλά αρνήθηκε να συμμετάσχει με την αιτιολογία ότι υπάρχει σε εξέλιξη ανάκριση και δεν θα ήθελε να τοποθετηθεί.Το θέμα που έθεσε ο κ. Κόκκαλης είναι πώς μπορούμε να αποφύγουμε στο μέλλον τέτοια συμβάντα. Ο Δήμος Πειραιά – όπως είπε – κατέθεσε μήνυση κατά παντός υπευθύνου, η οποία είναι σε ισχύ και παρακολουθεί τις εξελίξεις από κοντά.Επιπλέον ανέφερε πως την προηγούμενη εβδομάδα, για πρώτη φορά στην ιστορία του, αποφάσισε να δημιουργήσει μια δομή λιμενικής πολιτικής, μια δομή λιμενικού γραφείου, το οποίο θα μπορεί να έχει και αρμοδιότητες που αφορούν στη θαλάσσια ρύπανση.«Μας προβλημάτισε πολύ το γεγονός ότι ως ένας παραλιμένιος Δήμος δεν είχαμε κανένα μηχανισμό να αντιμετωπίσουμε μια τέτοια κατάσταση, ούτε βεβαίως να αποτιμηθεί μια πιθανή ζημιά και από πού μπορούμε να τη ζητήσουμε» σημείωσε χαρακτηριστικά.Ο Πειραιάς – πρόσθεσε – είναι μια πόλη που έλκει την οικονομική της δυναμική από το λιμάνι, πλην όμως στο λιμάνι αυτό ελλιμενίζονται εκατομμύρια τόνοι μαζούτ και κάθε τόνος έχει το δικό του ρίσκο να διαρρεύσει στη θάλασσα.Ο κ. Κόκκαλης αναφέρθηκε επιπροσθέτως στο κόστος για το οποίο δεν είναι εξακριβωμένος ο τρόπος με τον οποίο μπορεί να εντοπιστεί και να αναζητηθεί. «Είναι θέματα τα οποία πρέπει να λύσουμε», σημείωσε. Τέλος ευχαρίστησε τους ομιλητές και το κοινό που με την συμμετοχή τους συνέβαλλαν στον διάλογο.Ομιλίες έκαναν: Ο διευθυντής του Τμήματος Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος της Environmental Protection Engineering (e.p.e.), κ. Βασίλης Μαμαλούκας, ο διευθυντής Ερευνών του ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε., κ. Γιάννης Χατζηανέστης, απο την Ειδική Γραμματεία Σώματος Επιθεωρητών Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας η κα Μαρία Νικηφοράκη, ο δικηγόρος – ειδικός στα ναυτιλιακά θέματα, κ. Ιωάννης Τιμαγένης, ο εκπρόσωπος εταιρείας startup, που αναδείχθηκε από το BlueGrowth, κ. Διονύσης Καλογεράς και ο καθηγητής του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιά, κ. Βασίλης Τσελέντης.
Χρήστος Στυλιανίδης: Θέλουμε να εξοικειώσουμε τα παιδιά με την ιδέα της θάλασσας και του ναυτικου
«Έχοντας ανακηρύξει τα έτη 2024 και 2025 ως “Eτη Ναυτικής Εκπαίδευσης”, αποφασίσαμε να κάνουμε μια μεγάλη πανελλαδική εκδήλωση, στην οποία θα φέρουμε πιο κοντά τα παιδιά του Δημοτικού, τα δικά μας τα παιδιά, για να γνωρίσουν αυτό που όλοι μας