Τα αυθαίρετα και «ορφανά» λιμάνια, μια ανοιχτή πληγή… Η περίπτωση των Κυθήρων και άλλων πολλών λιμένων (*)

Υπάρχουν «αυθαίρετα λιμάνια»; Ναι, υπάρχουν, όπως υπάρχουν αυθαίρετες κατασκευές στα περισσότερα λιμάνια και αρκετά από αυτά λειτουργούν χωρίς άδεια.

Υπάρχουν επίσης λιμάνια, στα οποία δεν υπάρχουν κιόσκια, υπηρεσίες για τους επιβάτες, τουαλέτες, κυλικεία, στέγαστρα, τουαλέτες, σε χώρους υποδοχής των επιβατών, αλλά και στα περισσότερα λιμάνια δεν υπάρχουν συστήματα πυρόσβεσης.

Υπάρχουν και λιμάνια που δεν εφαρμόζουν σε όλες τις διατάξεις του Κώδικα ISPS Code, που αφορά στην φύλαξη των λιμένων.

Πρόσφατα νομιμοποιήθηκαν τα λιμάνια της Δονούσας, της Σχοινούσας, που ανήκουν στο Λιμενικό Ταμείο Νάξου, με συντονιστή τον σημερινό γραμματέα του υπουργείου Ναυτιλίας, Ευάγγελο Κυριαζόπουλο.

Όμως υπάρχουν και λειτουργούν λιμάνια σε όλη την Ελλάδα, μεγάλος αριθμός αυθαιρέτων λιμένων, αλλά και «ορφανών» λιμένων.

«Ορφανά» λιμάνια ονομάζονται τα λιμάνια που δεν ανήκουν σε κάποιο διοικητικό φορέα.

Για να γίνει όμως η νομιμοποίηση, των λιμένων της Δονούσας και της Σχοινούσας, προηγήθηκε η ψήφιση του Νόμου 4504/2017, όπου το άρθρο 86 καθορίζει την διαδικασία για την νομιμοποίηση υφιστάμενων λιμενικών εγκαταστάσεων.

Η νομοθετική ρύθμιση έγινε μετά από τις συντονισμένες και φιλότιμες προσπάθειες του τότε γενικού γραμματέα Λιμένων του υπουργείου Ναυτιλίας, Χρήστου Λαμπρίδη και άνοιξε τον δρόμο της χάραξης του αιγιαλού, της χερσαίας ζώνης λιμένα και της νομιμοποίησης των λιμένων.

Ωστόσο, εκτός από το γεγονός ότι η διαδικασία αυτή είναι και χρονοβόρος και κοστοβόρος, προκύπτουν συχνά προβλήματα με τους δασικούς χάρτες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το λιμάνι των Κυθήρων, στο Διακόφτι.

Πρόκειται για ένα λιμάνι, που ολοκληρώθηκε το 1995 και μετά από 24 χρόνια, το έτος 2019, μετά από κάποια καταγγελία, διαπιστώθηκε από την Πολεοδομία ότι το έργο έγινε χωρίς να υπάρχει άδεια κατασκευής και το σύνολο της περιοχής ανήκει σε δασική περιοχή!

Το λιμάνι στο Διακόφτι, έχει κατασκευαστεί στη νησίδα Μακρυκύθηρα και συνδέεται με γέφυρα με τα Κύθηρα.

Το 2020, κλιμάκιο της Πολεοδομίας επισκέφθηκε το λιμάνι και απεφάνθη ότι είναι ένα αυθαίρετο λιμάνι και επέβαλε πρόστιμο στην Περιφέρεια Αττικής, 135.679,61 ευρώ και πρόστιμο διατήρησης, 67.839,81 ευρώ!

Σήμερα, δεν γνωρίζουμε σε τι ύψος έχει φτάσει το συνολικό ποσό μαζί με τις προσαυξήσεις και καιγόμαστε από την περιέργεια να πληροφορηθούμε τις συνολικές οφειλές.

Ο απόλυτος παραλογισμός. Το Ελληνικό Δημόσιο βάζει πρόστιμο στο Ελληνικό Δημόσιο!

Αλλά για το λιμάνι στο Διακόφτι, η Πανελλήνια Ένωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού, έχει διατυπώσει παρατηρήσεις που αφορούν στην ασφαλή πρόσδεση των επιβατηγών οχηματαγωγών πλοίων.

Αντιλαμβάνεστε ότι δεν μπορούν να γίνουν έργα σε ένα… αυθαίρετο λιμάνι που εξυπηρετεί καθημερινά χιλιάδες επιβάτες.

Η ΠΕΠΕΝ, σε επιστολή της προς το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, τονίζει τις ελλείψεις και τι πρέπει άμεσα να γίνουν στο λιμάνι των Κυθήρων στο Διακόφτι:

  • Εκβάθυνση
  • Τοποθέτηση προσκρουστήρων
  • Είναι Προβληματική η αγκυροβολία λόγω της ποιότητας του βυθού (πετρώδης)
  • Να δημιουργηθεί θέση πρυμνοπλαγιοδέτησης (L) για ασφαλή παραμονή των πλοίων
  • Κατασκευή χώρων υγιεινής και αίθουσα αναμονής

Αλλά, με την ευκαιρία, να αναφέρουμε και τις επισημάνσεις της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων για το λιμάνι των Αντικυθήρων, το οποίο χαρακτηρίζει ότι είναι ένα από τα πλέον δύσκολα και προβληματικά λιμάνια, λόγω μικρού εύρους λιμενολεκάνης και μη προστασίας από Βόρειο ανατολικούς ανέμους.

Η ΠΕΠΕΝ τονίζει ότι το λιμάνι των Αντικυθήρων χρειάζεται φωτοσήμανση εισόδου και φωτισμό στον προβλήτα, εκβάθυνση λιμενολεκάνης, κατασκευή μεγαλύτερου προβλήτα με καλύτερο προσανατολισμό (καθετότητα προς Β) και τοποθέτηση μπιντών (δέστρες).

Επανέρχομαι στο θέμα του λιμένα στο Διακόφτι Κυθήρων.

Υπέβαλα το σχετικό ερώτημα χθες στον γενικό γραμματέα του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Ευάγγελο Κυριαζόπουλο, ο οποίος με ενημέρωσε ότι δεν έχει ολοκληρωθεί ο σχετικός φάκελος για την νομιμοποίηση του λιμένα, που για να ολοκληρωθεί θα πρέπει να χαραχθούν ο αιγιαλός, η χερσαία ζώνη λιμένα και να αποχαρακτηριστεί από το Δασαρχείο η περιοχή και άλλα τοπογραφικά και συμβολαιογραφικά έγγραφα

Τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι πολλά για το λιμάνι στο Διακόφτι και θα θέλαμε από τους αρμόδιους που χειρίζονται το θέμα μια άμεση απάντηση.

Αλλά με την ευκαιρία να ρωτήσουμε το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής:

Πόσα αυθαίρετα λιμάνια υπάρχουν στην Ελλάδα;

Πόσα είναι τα «ορφανά» λιμάνια;

Πόσα είναι τα λιμάνια που λειτουργούν χωρίς άδεια λειτουργίας;

Υπάρχει προγραμματισμός καταγραφής αυθαιρέτων λιμένων, αλιευτικών καταφυγίων, μαρινών, προβλητών και νομιμοποίησή τους;

Υπάρχει συντονισμός με τα Δασαρχεία για την επιτάχυνση των αποχαρακτηρισμών των δασικών περιοχών, όπου λειτουργούν τα λιμάνια;

(*) Γράφει ο κ. Σάββας Αθανασίου

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Π.Ο.Λ. και τα Νοσοκομεία…

Με έκπληξη διαβάζει κανείς την ανακοίνωση της συνδικαλιστικής (;) οργάνωσης Π.Ο.Λ. που εκδόθηκε χθες (14-5-2025) με αφορμή την ψήφιση την περασμένη εβδομάδα του ν. 5195/2025 για τα Στρατιωτικά Νοσοκομεία. Ευτυχία και χαρά για τις χάντρες που τους χάρισαν. Θα αποκτήσουν

Ανακοίνωση πρωτοβάθμιων ενώσεων για το 27ο τακτικό συνέδριο της Π.Ο.Ε.Π.Λ.Σ.

Η Διοίκηση της Π.Ο.Ε.Π.Λ.Σ., επιλέγοντας για μια ακόμα φορά τη μοναχική πορεία και αγνοώντας σταθερά τις ανάγκες και τη φωνή των πρωτοβάθμιων Ενώσεων, επιβεβαιώνει την έλλειψη θεσμικής υπευθυνότητας και τον πλήρη παραγκωνισμό των μελών της.   Προχωρά στη διεξαγωγή του

ΠΕΑΛΣ:Ο Νόμος Δένδια υποβαθμίζει υγειονομικά τα στελέχη Λ.Σ. -ΕΛ.ΑΚΤ. και τα φέρνει σε δεύτερη μοίρα – Απαιτούμε Ισότιμη Μεταχείριση

Την έκπληξη και τον βαθύ προβληματισμό των στελεχών του Λιμενικού Σώματος έχει προκαλέσει η διάταξη του άρθρου 34 (παρ. 5) του πρόσφατα ψηφισθέντος νόμου 5195/2025, με την οποία ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας κ. Νίκος Δένδιας καθιερώνει σειρά προτεραιότητας στην υγειονομική εξυπηρέτηση υπέρ των

ΕΕΝ | Εθνικό Πλοίο & Επανεκκίνηση της Ναυπηγικής Βιομηχανίας

Συμμαχίες με ναυπηγική πυξίδα: Προς την υλοποίηση ενός «Εθνικού Πλοίου» Με όραμα τη δημιουργία ενός σύγχρονου ελληνικού πλοίου, ικανού να καλύψει τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού και να λειτουργήσει ως εξαγώγιμο τεχνολογικό προϊόν, ο Πρόεδρος της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων κ.

Μετάβαση στο περιεχόμενο