Από (προ-)χθες, οι παλμοί της καρδιάς της παγκοσμίου Ναυτιλίας ακούγονται μαζί με τούς ήχους των αεροπλάνων του αεροδρομίου των Σπάτων. Εκεί, δίπλα στον επί ελληνικού εδάφους, γερμανικών (και ποιος ξέρει τι άλλων) συμφερόντων αερολιμένα, άνοιξαν τις πύλες τους (στο Metropolitan Expo) τα Ποσειδώνια, η μεγαλύτερη Ναυτιλιακή Έκθεση στον κόσμο.
Η οξυδέρκεια του δημοσιογράφου Θεόδωρου Βώκου και του Βρετανού Ντικ Σταμπς, οι οποίοι έκαναν πραγματικότητα κάτι που σκέπτονταν, αλλά δεν τολμούσαν μέχρι τότε να υλοποιήσουν και άλλοι μέντορες του Ναυτιλιακού Τύπου (Πωπ, Ιωαννίδης, Κωττάκης), οδήγησε στα πρώτα Ποσειδώνια το 1969, στο Ζάππειο Μέγαρο. Τί περισσότερο, αλήθεια, ήθελε μια ναυτιλιακή έκθεση από του να φέρει το πασίγνωστο, σέ όλο τον κόσμο, όνομα του Θεού της Θαλάσσης; Έτσι , με τον καιρό, τα Ποσειδώνια, που μέχρι το 2004 τα φιλοξενούσε το πρώτο λιμάνι της χώρας, ο Πειραιάς, έγιναν συνώνυμα της Ελληνικής Ναυτιλίας. Όποιον σημαντικό ναυτιλιακό παράγοντα συναντήσω, εδώ ή στο εξωτερικό, θα μου δώσει ραντεβού στα επόμενα Ποσειδώνια, έχοντας ο ίδιος δεδομένη την παρουσία του σέ αυτό το παγκόσμιο συναπάντημα των ναυτιλιακών δυνάμεων της υφηλίου… Είχα την τιμή να μου ανατεθεί η διεύθυνση του τμήματος Τύπου και Δημοσίων Σχέσεων της εκθέσεως για πολλά χρόνια. Και έτσι, μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι πρόκειται για κολοσσιαία διοργάνωση. Ημέρα με την ημέρα, τα Ποσειδώνια μεγάλωναν, ενώ μίκραινε ο Πειραιάς, ο οποίος ουδέποτε απέκτησε τις απαραίτητες υποδομές ενώ ο χώρος του επιβατικού σταθμού του ΟΛΠ (Παγόδα) εκτός του ότι δεν είχε πλέον την απαραίτητη χωρητικότητα, επλήγη και από τους σεισμούς. Έτσι, το 2006 μετακομίσαμε στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού, μέσα σέ μπαλόνια, χωρίς, βεβαίως, να υπάρξει το αποτέλεσμα που αρμόζει σε μια τέτοια προσπάθεια, και αργότερα η έκθεση βρήκε στέγη στο μεγαλύτερο εκθεσιακό κέντρο, στο Metropolitan των Μεσογείων.
Βεβαίως, η φυσική έδρα των Ποσειδωνίων ήταν στον Πειραιά, στο Ελληνικό ναυτιλιακό city, το οποίο, όμως, όχι μόνο δεν απέκτησε (παρά τις εξαγγελίες των ενοικιαστών του ΟΛΠ) εκθεσιακό κέντρο, αλλά ούτε η Παγόδα έχει καν αποκατασταθεί. Αλήθεια, τι αναφέρει σχετικώς με τα θέματα αυτά η συμφωνία παραχωρήσεως; …
Τέλος πάντων, η πραγματικότης είναι ότι μια θαλασσινή έκθεση, η οποία θα έπρεπε (όπως γίνεται σέ όλες τις χώρες που φιλοξενούν παραπλήσιες εκδηλώσεις) να στεγάζεται παρά θιν’ αλός, φιλοξενείται σέ σημείο από το οποίο δεν βλέπεις την θάλασσα ούτε με…τηλεσκόπιο!
Πάντως, τελεί «υπό την αιγίδα του Δήμου Πειραιώς και του Υπουργείου Ναυτιλίας.
Η παρουσία του πρωθυπουργού στα εγκαίνια έδειξε ότι η κυβέρνηση θεωρεί την ναυτιλία σημαντικό, τον σημαντικότερο, ίσως, τομέα της οικονομίας.
Θα συνιστούσα σε όλους τους πολίτες, όσοι έχουν την δυνατότητα, να πάρουν το μετρό ή το αυτοκίνητό τους και να αφιερώσουν ένα πρωί ή ένα απόγευμα στα Ποσειδώνια. Έτσι, για να αντιληφθούν το μέγεθος και την δύναμη του ελληνικού θαύματος, της Ελληνικής Ναυτιλίας, η οποία κρατά επί σειρά ετών τα πρωτεία στον παγκόσμιο πίνακα, ανταγωνιζόμενη χώρες-κολοσσούς.
(*) Του κ. Δημ. Καπράνου