Κι όμως ήρθε και η σειρά της PDD Holdings να πληγεί από την οικονομική επιβράδυνση της Κίνας, καθώς είδε τις μετοχές της να υποχωρούν την Πέμπτη, χάνοντας τον στόχο του τριμήνου για τα έσοδα.
Το πιο ανησυχητικό σημάδι όμως ήταν η προειδοποίησή της για «εντεινόμενο ανταγωνισμό», καθώς έγινε ο τελευταίος κινεζικός τεχνολογικός γίγαντας που πλήττεται από την οικονομική επιβράδυνση της χώρας.
Η εταιρεία που έχει στην κατοχή της τις εφαρμογές ηλεκτρονικού εμπορίου Pinduoduo και Temu ανέφερε πωλήσεις ύψους 13,7 δισ. δολαρίων το τρίτο τρίμηνο, που αποτελεί μεν μια αύξηση 44% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, αλλά κινείται πιο κάτω από τα 14,18 δισ. που ανέμεναν οι αναλυτές.
Μπορεί τα καθαρά κέρδη να αυξήθηκαν κατά 61% στα 3,45 δισ. δολάρια την ίδια περίοδο, τα προσαρμοσμένα κέρδη κινήθηκαν ωστόσο σε 2,57 δισ. ανά αμερικανική καταθετική μετοχή, χάνοντας τις εκτιμήσεις των αναλυτών. Οι μετοχές υποχώρησαν σχεδόν 9% στις πρωινές συναλλαγές της Πέμπτης.
Δεν είναι η πρώτη φορά για την Temu
Ούτε το προηγούμενο τρίμηνο ανταποκρίθηκε στις εκτιμήσεις της αγοράς η PDD και τα δυσμενή σχόλια των στελεχών σχετικά με τον εγχώριο ανταγωνισμό και τις παγκόσμιες προοπτικές της εταιρείας έστειλαν τις μετοχές της σε πτώση άνω του 28%.
Τότε όλοι μιλούσαν για τη μεγαλύτερη ημερήσια πτώση της μετοχής της PDD από τότε που εισήχθη στις ΗΠΑ το 2018, εξαφανίζοντας σχεδόν 55 δισ. δολάρια κεφαλαιοποίησης.
«Βλέπουμε πολλές νέες προκλήσεις μπροστά μας, από τη μεταβαλλόμενη καταναλωτική ζήτηση, τον εντεινόμενο ανταγωνισμό και τις αβεβαιότητες στο παγκόσμιο περιβάλλον», δήλωνε στα τέλη Αυγούστου ο συν-διευθύνων σύμβουλος Chen Lei, όπως ανέφερε το Reuters, κάνοντας λόγο για τη «γρήγορη μετάβαση της εταιρείας σε μια νέα φάση ανάπτυξης υψηλής ποιότητας που απαιτεί αυξημένες επενδύσεις ευελπιστώντας πως θα επηρεαστεί η κερδοφορία μας».
Το μοντέλο της διαδικτυακής αγοράς της Temu που προβλέπει την αποστολή αγαθών απευθείας από κινεζικές αποθήκες σε αγοραστές στη Δύση, έχει προκαλέσει την αντίδραση των ΗΠΑ και της Ευρώπης, που έσπευσαν να ενεργοποιήσουν τους ελεγκτικούς τους μηχανισμούς, με τους πολιτικούς να υπόσχονται να «κλείσουν» ένα παραθυράκι που επιτρέπει στα πακέτα της να φτάνουν αφορολόγητα σε βασικές αγορές.
Για όλα φταίει ο ανταγωνισμός
Δεν απέδωσε όμως η προσδοκία αυτή. Τα αποτελέσματα της PDD ανακοινώθηκαν αφού οι ανταγωνίστριες πλατφόρμες JD.com και Alibaba ανακοίνωσαν επίσης απογοητευτικά αποτελέσματα τριμήνου την περασμένη εβδομάδα, αποκαλύπτοντας τον αντίκτυπο των αδύναμων καταναλωτικών δαπανών της Κίνας στους μεγαλύτερους τεχνολογικούς ομίλους της χώρας.
Αυτό επικαλέστηκε ο Lei και κατά την πρόσφατη κλήση με αναλυτές την Πέμπτη, σημειώνοντας πως «τα κέρδη έτειναν να μειωθούν το τρίτο τρίμηνο λόγω του εντεινόμενου ανταγωνισμό στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου».
Η εύθραυστη Κίνα
Όπως αναφέρουν οι Financial Times, η ραγδαία αύξηση της ανεργίας, ιδίως μεταξύ των νέων, σε συνδυασμό με την κρίση των ακινήτων, έχει πλήξει το καταναλωτικό εισόδημα, αναγκάζοντας τους παίκτες του ηλεκτρονικού εμπορίου της Κίνας να αυξήσουν τις προσφορές και τις εκπτώσεις για να προσελκύσουν τους ολοένα και περισσότερους αγοραστές που κινούνται με βάση το κόστος και την τιμή.
Αυτό εξάλλου ήταν που οδήγησε την Alibaba να ανακοινώνει την αναμόρφωση της λειτουργίας της στο ηλεκτρονικό εμπόριο, συγχωνεύοντας τις εγχώριες και διεθνείς επιχειρήσεις της σε μία μονάδα, σε μια προσπάθεια να ενισχύσει την κερδοφορία και να βοηθήσει τους εμπόρους της να εισέλθουν σε νέες αγορές.
Εν τω μεταξύ, τα στελέχη της PDD δήλωσαν ότι «ο όμιλος δεσμεύεται για ανάπτυξη υψηλής ποιότητας», απηχώντας την τρέχουσα πολιτική προτεραιότητα του Πεκίνου για την ενίσχυση της οικονομίας.
Κάτι που φαίνεται να είχε ανάγκη καθώς βρέθηκε εν μέσω κρίσης δημοσίων σχέσεων τον Ιούλιο, όταν τα κεντρικά της στην Γκουανγκζού κατακλύστηκε από εκατοντάδες εξαγριωμένους εμπόρους, οι οποίοι διαμαρτύρονταν για τα «άδικα» πρόστιμα που επέβαλε η εταιρεία ή για την πληρωμή προμηθειών για προϊόντα που είχαν ήδη πωληθεί.
Η PDD δήλωσε ότι είχε «επενδύσει δισεκατομμύρια» για να υποστηρίξει τους εμπόρους, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης των τελών συναλλαγών και της ενίσχυσης της μεταπωλητικής υποστήριξης για τους πωλητές – κριτήρια που μέχρι πρότινος αποτελούσαν τα ανταγωνιστικά της πλεονεκτήματα για να αποκτήσει τη δικής βάση συνεργατών.
Η εταιρεία που έχει στην κατοχή της τις εφαρμογές ηλεκτρονικού εμπορίου Pinduoduo και Temu ανέφερε πωλήσεις ύψους 13,7 δισ. δολαρίων το τρίτο τρίμηνο, που αποτελεί μεν μια αύξηση 44% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, αλλά κινείται πιο κάτω από τα 14,18 δισ. που ανέμεναν οι αναλυτές.
Τελικά, πόσο μεγάλη είναι η Temu;
Ήταν απαραίτητη μια τέτοια στρατηγική, καθώς η πλατφόρμα της Temu μετρά μόλις δύο χρόνια ζωής – λανσαρίστηκε το 2022 – και παρ’ όλα αυτά κατάφερε να αντιμετωπίσει στα ίσια την Amazon στις ΗΠΑ και τη Shein στην Ευρώπη με όχημα τις χαμηλές τιμές και τις ευκαιρίες προσφορών που προσέφερε με μικρά κόλπα στα social media.
Λειτουργεί όπως η αγορά τρίτων του eBay και της Amazon, συνδέοντας αγοραστές με πωλητές για να παίρνει μερίδιο από κάθε συναλλαγή και χρεώνοντας τους εμπόρους για να διαφημιστούν στην πλατφόρμα της. Η διείσδυσή της στην αμερικανική αγορά ήταν αυτή που οδήγησε τον κολοσσό της Amazon να απαντήσει με την έναρξη της δικής της εκπτωτικής πλατφόρμας, Amazon Haul, πριν από λίγες ημέρες.
Η Temu έχει «βομβαρδίσει» τα διαδικτυακά κανάλια μάρκετινγκ, σε Facebook και Instagram της Meta και σε Google με διαφημίσεις για να αναπτύξει την εκκολαπτόμενη πλατφόρμα της, εκτοπίζοντας την Amazon ως τον μεγαλύτερο μεμονωμένο διαφημιστικό συνεισφέροντα της Google, ανέφεραν οι Financial Times.
Το φυσικό αποτύπωμα της PDD ωστόσο είναι μικροσκοπικό, σε μια εντυπωσιακή αντίθεση με την Amazon, την JD.com και την Alibaba, όπου ο έλεγχος της εφοδιαστικής αλυσίδας ήταν πλεονέκτημα, ένας τρόπος για να εξασφαλιστεί η ταχύτητα, η χωρητικότητα και η ικανοποιητική εξυπηρέτηση.
Το μοντέλο της διαδικτυακής αγοράς που προβλέπει την αποστολή αγαθών απευθείας από κινεζικές αποθήκες σε αγοραστές στη Δύση, έχει προκαλέσει την αντίδραση των ΗΠΑ και της Ευρώπης, που έσπευσαν να ενεργοποιήσουν τους ελεγκτικούς τους μηχανισμούς, με τους πολιτικούς να υπόσχονται να «κλείσουν» ένα παραθυράκι που επιτρέπει στα πακέτα της να φτάνουν αφορολόγητα σε βασικές αγορές.
Και σαν να μην έφτανε αυτό, τον περασμένο μήνα, οι Βρυξέλλες δήλωσαν ότι ερευνούν την Temu εν μέσω ανησυχιών ότι η πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου αποτυγχάνει να πατάξει τις πωλήσεις παράνομων προϊόντων.