Τι έχει αλλάξει στη ναυπηγική βιομηχανία στην Ελλάδα

Ανταγωνιστικά στη διεθνή ναυπηγική αγορά αναμένεται να τοποθετηθεί η Ελλάδα, αφού ήδη πολλοί εφοπλιστές δείχνουν ολοένα και μεγαλύτερη εμπιστοσύνη φέρνοντας τα πλοία τους στις εγχώριες γιάρδες.

Με την αρχή να γίνεται από το Νεώριο της Σύρου όπου έως το 2022 είχαν ολοκληρωθεί τουλάχιστον 350 επισκευές πλοίων όλων των τύπων, ακολουθούν δυναμικά και τα ναυπηγεία Ελευσίνας και Σκαραμαγκά.

Την Παρασκευή, σε ειδική εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στα Ναυπηγεία Ελευσίνας και πριν αρχίσει η επίσημη επαναλειτουργία τους υπό την ONEX, κατέπλευσε το πρώτο πλοίο, το φορτηγό supramax, της Star Bulk Carriers, Star Cleo χωρητικότητας 56.582 dwt και ναυπηγήσεως του 2013.

Πρόκειται για πλοίο του εφοπλιστή Πέτρου Παππά, ο οποίος ηγείται μίας εκ των μεγαλύτερων εισηγμένων ναυτιλιακών εταιρειών στο αμερικανικό χρηματιστήριο με στόλο από συνολικά 128 φορτηγά πλοία.

Ναυπηγεία Νεωρίου-Ελευσίνας
Στα ναυπηγεία Ελευσίνας η αμερικανική τράπεζα επενδύσεων DFC έχει ήδη δώσει έγκριση για κεφάλαια ύψους 102 εκατ. ευρώ με τη μορφή δανείου και με τη δυνατότητα μετατροπής του. Αυτή τη στιγμή αναμένεται η επικύρωση του σχεδίου εξυγίανσης από τα αρμόδιο δικαστήριο ενώ ήδη η διοίκηση του ναυπηγείου σε συνεργασία με τους εργαζόμενους προχωρούν σε αποτυπώσεις προκειμένου τα ναυπηγεία μεταξύ Ιουνίου και Αυγούστου του 2023 να είναι πλήρως λειτουργικά.

Ήδη τα ναυπηγεία Ελευσίνας έχουν προχωρήσει σε συνεργασία με τον ιταλικό όμιλο fincantieri που πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες ναυπηγικές μονάδες στην Ευρώπη και τέταρτη μεγαλύτερη στον κόσμο.

Ο πρόεδρος του Ομίλου ΟΝΕΧ Πάνος Ξενοκώστας ανέφερε πρόσφατα ότι η συνεργασία με τον ιταλικό κολοσσό δεν αρχίζει και δεν τελειώνει μόνο σε ένα πρόγραμμα, καθώς το ναυπηγείο έχει στόχο να μεγαλώσει το αμυντικό κομμάτι διεθνώς και να είναι ικανό να μπορεί να προσφέρει κατασκευαστικές πλατφόρμες στην παγκόσμια αγορά. Πρόσθεσε ότι υπάρχουν πολλές καλές σχεδιάσεις και ο όμιλος έχει συμφωνήσει εφόσον πάρει κάποιο πρόγραμμα κορβετών, οι τρεις να χτιστούν στην Ελλάδα.

Σημειώνεται ότι ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΟΝΕΧ, έχει ανακοινώσει ως ένδειξη εμπιστοσύνης, την ενίσχυση των εργαζομένων των ναυπηγείων Ελευσίνας με 1,2 εκατ. ευρώ τον Δεκέμβριο πριν βγει η απόφαση του δικαστηρίου.

Τα ναυπηγεία Ελευσίνας διαθέτουν τρεις δεξαμενές στις οποίες μπορούν να δεξαμενιστούν πλοία έως 120.000 DWT (Capesize) και μήκους έως 276 μ.. Καθεμιά διαθέτει δύο γερανούς ανύψωσης μέχρι 18 τόνους.

Τα ναυπηγεία Νεωρίου στη Σύρο ήδη κινούνται με εντατικούς ρυθμούς και σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε ο CEO του ομίλου ΟΝΕΧ έως το 2022 είχαν ολοκληρωθεί 350 επισκευές πλοίων, ενώ είχαν καταβληθεί 10 εκατ. ευρώ σε αποπληρωμές και οφειλές εργαζομένων και άλλα 5 εκατ. ευρώ σε οφειλές εφορίας, ΙΚΑ και τράπεζες. Τόνισε ότι περισσότερα από 100 εκατομμύρια ήρθανε από δεξαμενισμούς πλοίων για επισκευές στο Νεώριο ενώ έχουν γίνει συνολικά επενδύσεις περίπου 20 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση των υποδομών του. Το ναυπηγείο διαθέτει πλωτές δεξαμενές χωρητικότητας 75.000 και 40.000 DWT (Deadweight Tonnage) αντίστοιχα.

Σημειώνεται ότι και στα δύο ναυπηγεία Ελευσίνας και Νεωρίου θα δημιουργηθούν σχολές εργατοτεχνιτών. Παράλληλα, το Δεκέμβριο το Νεώριο σε συνεργασία με τη cisco και την περιφέρεια προχωρά στη δημιουργία Κέντρου Θαλάσσιας Καινοτομίας ενώ το Φεβρουάριο σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας θα γίνει η ίδρυση της σχολής νέων εργατοτεχνιτών.

Ναυπηγεία Σκαραμαγκά
Σε εκκρεμότητα παραμένει το θέμα της καταβολής των δεδουλευμένων των εργαζομένων στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, που θα γίνει μέσω ρύθμισης στη Βουλή. Πρόκειται για την καταβολή των χρημάτων της διαιτησίας του ICC, που από το Δημόσιο θα αποδοθούν στους διαχειριστές, για να διατεθούν στο σύνολό τους για την πληρωμή των εργαζομένων. Έως το τέλος του χρόνου τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά εκτιμάται ότι θα μεταβιβαστούν στον εφοπλιστή Γιώργο Προκοπίου, ενώ θα επιδιωχθεί συμφωνία με τον επενδυτή να μην μείνει κανένας εργαζόμενος εργασιακά “ακάλυπτος”.

Ο Γιώργος Προκοπίου, ένας από τους μεγαλύτερους και ισχυρότερους πλοιοκτήτες παγκοσμίως διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στις εξελίξεις που παρατηρούνται στον ενεργειακό τομέα, Σημειώνεται παράλληλα ότι στην περιοχή των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, σύμφωνα με νόμο που ψηφίστηκε και ορίζει τις χρήσεις, επιτρέπεται η ανάπτυξη σταθμού FSRU. Οι επενδύσεις θα προχωρήσουν με τη διαδικασία της ταχείας αδειοδότησης (fast track). Στο συγκεκριμένο ναυπηγείο θα κατασκευάζονται ηλεκτρονικά συστήματα και σύγχρονες τεχνολογίες σε σκάφη του Πολεμικού Ναυτικού και του Λιμενικού ενώ θα γίνεται επίσης συντήρηση, μετασκευή και ναυπήγηση γιότ.
Τα ναυπηγεία διαθέτουν δύο μόνιμες δεξαμενές 500 και 250 χιλιάδων τόνων, καθώς και τρεις μικρότερες πλωτές δεξαμενές (72 χιλιάδες, 60 χιλιάδες και 36 χιλιάδες τόνοι). Όπως και κεκλιμένη ναυπηγική κλίνη για την καθέλκυση πλοίων ή τμημάτων αυτών.

ΝΕΖ-ΟΛΠ
Αύξηση 6,8% το εννιάμηνο του 2022 έναντι του 2021 παρουσίασε η επισκευή πλοίων στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη Περάματος. Σύμφωνα με τον ΟΛΠ τα πλοία που μπήκαν για εργασίες αυξήθηκαν από 190 σε 203. Στο τομέα των δεξαμενών τα εξυπηρετούμενα πλοία κατέγραψαν το ίδιο διάστημα οριακή μείωση κατά 0,9% Στον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς Α.Ε. λειτουργούν συνολικά 5 δεξαμενές, 3 πλωτές και 2 μόνιμες.

Στην Επισκευαστική Βάση Περάματος λειτουργούν:

– Πλωτή δεξαμενή Πειραιάς ΙΙΙ ανυψωτικής δυναμικότητας 22.000τ, μήκους 240μ και 35μ εσωτερικού πλάτους
– Πλωτή δεξαμενή Πειραιάς ΙΙ ανυψωτικής δυναμικότητας 4.000τ, μήκους 113 και 18μ εσωτερικού πλάτους
– Πλωτή δεξαμενή Πειραιάς Ι ανυψωτικής δυναμικότητας 15.000τ, μήκους 202μ κ 31μ εσωτερικού πλάτους
– Μόνιμες δεξαμενές στην Ακτή Βασιλειάδη – Δραπετσώνα
– Μεγάλη Μόνιμη Δεξαμενή μήκους 140μ και 18,5μ εσωτερικού πλάτους
– Μικρή Μόνιμη Δεξαμενή μήκους 85μ και 12,5μ εσωτερικού πλάτους

Β. Κορκίδης: Τα ελληνικά ναυπηγεία να λειτουργήσουν συμπληρωματικά το ένα στο άλλο

Ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά Βασίλης Κορκίδης μιλώντας σε ημερίδα του ΕΛΙΝΤ για το μέλλον της ναυπηγικής βιομηχανίας στην Ελλάδα είπε ότι το δίδαγμα που πρέπει να συγκρατήσουμε, ώστε να εξασφαλίσουμε την επιτυχία της επανεκκίνησης, είναι τα ελληνικά ναυπηγεία να λειτουργήσουν συμπληρωματικά το ένα στο άλλο και όχι ανταγωνιστικά όπως στο παρελθόν.
Πρόσθεσε ότι η ναυπηγική βιομηχανία πρέπει να αποτελεί βασικό παράγοντα ναυτικής υποδομής της χώρας μας και να συμβάλει στην οικονομική της μεγέθυνση. Ο ίδιος επεσήμανε ότι οι ευκαιρίες που ανοίγονται είναι μοναδικές καθώς νέα κεφάλαια και τεχνογνωσία δύναται να αποφέρουν σοβαρά και ουσιαστικά οφέλη.

Επίσης, τόνισε ότι η είσοδος της ακτοπλοΐας προσεχώς στην «πράσινη» ναυτιλία δίνει τη δυνατότητα στη ναυπηγική βιομηχανία να κατασκευάσει τα σύγχρονα πλοία εδώ στην Ελλάδα, ενώ αναφέρθηκε εκ νέου στην ανάγκη δημιουργίας διαλυτηρίου πλοίων που θα πληροί τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές για να γίνει πράξη και η κυκλική, γαλάζια και πράσινη οικονομία.

“Πρέπει να και οφείλει η χώρα να διεκδικήσει μερίδα από την «πίτα» που απολαμβάνουν χωρίς εγγύς ανταγωνισμό τα τουρκικά διαλυτήρια μέσα από τα οποία έχει αναπτυχθεί μια δευτερογενής αγοράς μεταχειρισμένων υλικών αλλά και ναυπηγικού χάλυβα με ωφελημένη την τουρκική οικονομία.” ανέφερε ο ίδιος

Τι έχει αλλάξει στη ναυπηγική βιομηχανία στην Ελλάδα

Share:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λογαριασμοί ρεύματος: Μειωμένες τιμές τον Φεβρουάριο και «ψαλίδι» στην επιδότηση

Μετά από ενάμιση χρόνο υψηλών τιμών οι καταναλωτές θα διαπιστώσουν μειώσεις στους λογαριασμούς ρεύματος. Σε μεγάλη μείωση των επιδοτήσεων των τιμολογίων του ηλεκτρικού ρεύματος για τον Φεβρουάριο που, ωστόσο, θα κρατήσει σταθερούς τους λογαριασμούς συγκριτικά με τον Ιανουάριο για την

Ακτοπλοΐα: Στο φουλ οι μηχανές, ανεβάζουν στροφές το 2023

Στα προ πανδημίας επίπεδα φαίνεται πως έχει επιστρέψει η ακτοπλοϊκή αγορά διεθνώς, με τα στοιχεία να προδικάζουν περαιτέρω ανάκαμψη το 2023.  Μάλιστα, χώρες όπως η Ιταλία, η Κίνα και η Ιαπωνία οδηγούν την κούρσα, τόσο σε όρους εν ενεργεία στόλου

Κρίση Ιμίων: διδάγματα 27 χρόνια μετά …

Αυτές τις μέρες πριν από 27 χρόνια (25-31 Ιανουαρίου 1996) σημειώθηκε η κορύφωση της κρίσης των Ιμίων που παρ’ ολίγον να καταλήξει σε πολεμική σύγκρουση Ελλάδας – Τουρκίας με ολέθριες ίσως συνέπειες και για τις δύο χώρες. Το γεγονός ότι