«Βυθίζεται» η υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας ύστερα από 12 χρόνια αναμονής

Βήματα πίσω για το ταλαιπωρημένο έργο. Ο διαγωνισμός άρχισε το 2012 και έχει συναντήσει πλείστα εμπόδια και αντιδράσεις. Αγνοείται από το 2021 η τύχη της περιβαλλοντικής αδειοδότησης.

Η αντίστροφη μέτρηση φαίνεται πως έχει ξεκινήσει για την τύχη του… αιώνιου διαγωνισμού για την υποθαλάσσια ζεύξη της Σαλαμίνας με το Πέραμα. Τα νέα για το έργο, που αρχικά σχεδιάστηκε τη δεκαετία του ’90 κι εν συνεχεία επανασχεδιάστηκε το 2012, είναι μάλλον δυσοίωνα. Παρότι το 2021 άρχισαν να κινούνται κάποια γρανάζια, δημιουργώντας μια πρόσκαιρη αίσθηση επανεκκίνησης, ο διαγωνισμός που μετρά ήδη 12 χρόνια επί της ουσίας παραπαίει.

Η πρόσφατη ακύρωση της σύμβασης του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τον νομικό σύμβουλο για τη διενέργεια του διαγωνισμού και την ανάθεση της σύμβασης παραχώρησης δεν αφήνει πολλά περιθώρια αισιοδοξίας. Ειδικά, από τη στιγμή που η πολιτική ηγεσία έχει διαμηνύσει ότι η χρηματοδοτική στενότητα καθιστά επιτακτική την προτεραιοποίηση των έργων υποδομών. Σε συνδυασμό, δε, με την ανάγκη συγκέντρωσης δυνάμεων στην ανασυγκρότηση της Θεσσαλίας, διαμορφώνεται ένα ασφυκτικό πλαίσιο.

Το ήδη ταλαιπωρημένο έργο παραμένει παγωμένο και χωρίς περιβαλλοντική αδειοδότηση, αν και η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων έχει υποβληθεί στο υπουργείο Περιβάλλοντος από τον Μάρτιο του 2021. Η δημόσια διαβούλευση ολοκληρώθηκε μεν τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους, όμως εκκρεμούν ακόμη τόσο η γνωμοδότηση του περιφερειακού συμβουλίου της Αττικής, όσο και η απόφαση έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων από την αρμόδια διεύθυνση του ΥΠΕΝ.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στην απόφαση για τη λύση της σύμβασης παροχής υπηρεσιών νομικού συμβούλου, που υπογράφει ο υπουργός κ. Χρήστος Σταϊκούρας, αναγνωρίζεται ξεκάθαρα πως «δεν υπάρχει πρόοδος στις διαδικασίες του διαγωνισμού» με την εξέλιξη του οποίου είναι συνδεδεμένες οι υπηρεσίες του νομικού συμβούλου.

Ως αποτέλεσμα, ο ανάδοχος που υπέγραψε την εν λόγω σύμβαση το μακρινό 2014, ζήτησε σχεδόν δέκα χρόνια μετά την άμεση αποδέσμευση της εγγυητικής του κατόπιν λύσης της σύμβασης χωρίς δική του ευθύνη. Αίτημα που έγινε δεκτό από την αρμόδια διεύθυνση του υπουργείου.

Μια 12ετής ιστορία αναβολών και αντιδράσεων

Μέσα στα χρόνια που το ενδεχόμενο της υποθαλάσσιας οδικής σύζευξης της Σαλαμίνας με το πολεοδομικό συγκρότημα της Αττικής έχει έρθει στο προσκήνιο, όλοι συνηγορούν ότι πρόκειται για ένα σημαντικό έργο για τη Δυτική Αττική. Ένα μεγάλο έργο υποδομής, προϋπολογισμού 400 – 450 εκατ. ευρώ, που εφόσον υλοποιηθεί θα αποσυμφορήσει κυκλοφοριακά το Πέραμα, ιδίως κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Επίσης, θα ανοίξει νέες αναπτυξιακές προοπτικές για τη Σαλαμίνα, κάνοντας πιο εύκολες και οικονομικές τις μετακινήσεις.

Παρόλα αυτά, τα εμπόδια όλα αυτά τα χρόνια ήταν πολλά. Πηγή των περισσότερων ήταν η έλλειψη μελετητικής και διαγωνιστικής ωριμότητας, που τροφοδότησε πολλές αντιδράσεις. Στο επίκεντρο των τοπικών αντιδράσεων βρέθηκε τόσο το σημείο στο οποίο η σήραγγα θα «εκβάλλει» στο Πέραμα, αλλά και περιβαλλοντικά ζητήματα. Έντονες αντιρρήσεις έχει εκφράσει ο δήμος Σαλαμίνας, ζητώντας να μην προχωρήσει το έργο προτού ολοκληρωθεί ο πολεοδομικός σχεδιασμός του νησιού και η κατασκευή βασικών έργων υποδομής.

Βεβαίως, δεν έλειψαν οι αντιδράσεις από τα πορθμεία που εκτελούν σήμερα τα δρομολόγια από και προς το νησί, που είναι αντιμέτωπα με την απειλή του παροπλισμού. Η γραμμή «Παλούκια – Πέραμα» είναι μια από τις πιο πολυσύχναστες πορθμειακές γραμμές με συνεχή δρομολόγια. Διακινούνται άνω των 250.000 επιβατών72.000 ιδιωτικών οχημάτων40.000 δικύκλων και 3.000 φορτηγών μηνιαίως, με σημαντική επαύξηση τους καλοκαιρινούς μήνες.

Όλα τα παραπάνω έχουν ως αποτέλεσμα ο πρώτος διαγωνισμός στη χώρα που προκηρύχθηκε με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου να έχει εξελιχθεί σε παράδειγμα προς αποφυγή. Σε αυτή τη μέθοδο, το φυσικό και οικονομικό αντικείμενο της σύμβασης συνδιαμορφώνεται και οριστικοποιείται από τους συμμετέχοντες και τις αρμόδιες υπηρεσίες κατά τη β’ φάση του διαγωνισμού.

Εν προκειμένω, ενδιαφέρον για το έργο εκδήλωσαν το 2016 -μετά από έξι παρατάσεις- οι: ΜΕΤΚΑ, ΤΕΡΝΑ, VINCI Concessions – VINCI Highways -ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις. Στο δεύτερο στάδιο κάθε συμμετέχων κατέθεσε την πρότασή του για τη χάραξη της υποθαλάσσιας ζεύξης και η αρμόδια επιτροπή κατέληξε σε πρόταση σύνθεσης των τριών λύσεων.

Τα τμήματα του έργου

Το έργο, που είναι ιδιαίτερα περίπλοκο τεχνικά, διακρίνεται σε τρία τμήματα.  Πρώτον, το οδικό τμήμα σύνδεσης του Α/Κ Περάματος με τη Λεωφόρο Σχιστού, ώστε να παρακάμπτεται ο Δήμος Περάματος, μήκους περίπου 4,5  χλμ. με 1,7 χλμ. σήραγγα. Η όδευσή του ξεκινάει από την υπάρχουσα Λεωφόρο Σχιστού – Σκαραμαγκά, με την οποία συνδέεται με ανισόπεδο κόμβο και οδεύει εντός της περιοχής του Ναυτικού Οχυρού Σκαραμαγκά και μέχρι την περιοχή του Περάματος.

Το δεύτερο τμήμα είναι η υποθαλάσσια ζεύξη με οδική σήραγγα, μήκους 1 χλμ. από Πέραμα μέχρι το νησί του Αγίου Γεωργίου κι εν συνεχεία, ακολουθεί το οδικό τμήμα από το νησί του Αγίου Γεωργίου μέχρι το νησί της Σαλαμίνας και τις οδικές συνδέσεις με την πόλη της Σαλαμίνας για την καθοδήγηση της εξερχόμενης, από την υποθαλάσσια σήραγγα, κυκλοφορίας. Η διάρκεια τα κατασκευής έχει εκτιμηθεί σε 5 χρόνια, ενώ εν συνεχεία ο παραχωρησιούχος θα εισπράττει διόδια.

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραχώρηση αιγιαλών και παραλιών: Οι αλλαγές που φέρνει ο ν. 5092/2024*

Στοχεύοντας στη μεγαλύτερη διαφάνεια των διαγωνισμών παραχώρησης μέσω κεντρικής ηλεκτρονικής διαδικασίας και την υψηλότερη αποτελεσματικότητα των ελέγχων μέσω της αξιοποίησης της σύγχρονης τεχνολογίας σε συνδυασμό με την αυστηροποίηση των ποινών, προσπαθεί να αντιμετωπίσει διαχρονικές παθογένειες. Από την άλλη, όμως, έχει

Οι θέσεις της CLIA για τη θαλάσσια συνδεσιμότητα

Στη συνάντηση, ο κ. Vago εξέφρασε την αλληλεγγύη του κλάδου της κρουαζιέρας προς τον ευρύτερο ναυτιλιακό τομέα στον κορυφαίο στόχο της διασφάλισης της ασφάλειας των ναυτικών, λαμβάνοντας υπόψη τις τρέχουσες απειλές στην Ερυθρά Θάλασσα και αλλού. Η CLIA ανέδειξε την

Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο: Συζητήθηκε η περικοπή των δώρων στους συνταξιούχους

Ειδικότερα, η κυρία Σταυρουλάκη έθεσε ζήτημα αν πράγματι υπάρχει θέμα αντιθέτων αποφάσεων (δηλαδή θέμα παραδεκτού) μεταξύ των αποφάσεων του ΣτΕ και του Α.Π., καθώς το κάθε ένα από αυτά τα δύο δικαστήρια επελήφθη επί διαφορετικών νομοθετικών δεδομένων. Κατά την εισηγήτρια, τον Α.Π. τον

Χούθι: «Έχουμε επιτεθεί σε περισσότερα από 100 πλοία του εχθρού»

Οι αντάρτες Χούθι της Υεμένης επιτέθηκαν σε περίπου 100 πλοία «που συνδέονταν με τον εχθρό», δηλαδή το Ισραήλ, στην Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν, αφότου ξεκίνησαν τις επιχειρήσεις τους σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους Παλαιστίνιους της Λωρίδας της

Μετάβαση στο περιεχόμενο