Κίνα: Φουντώνει ξανά η κρίση στην εφοδιαστική αλυσίδα

Από εκεί που άρχισαν όλα, πριν δύο χρόνια, το χάος συνεχίζεται να ανατροφοδοτείται επικίνδυνα. Οι αυστηροί κανόνες της Κίνας για τον περιορισμό του Covid-19 πρόκειται να εξαπολύσουν άλλο ένα  μεγάλο κύμα καλοκαιρινού χάους στις αλυσίδες εφοδιασμού μεταξύ Ασίας, ΗΠΑ και Ευρώπης.
Κυρίως τα κινεζικά – αλλά σύντομα θα φανούν τα αποτελέσματα και τα ευρωπαϊκά- τα λιμάνια έχουν ήδη τσακιστεί, με το εμπόριο παγκόσμιων αγαθών αξίας 22 τρισεκατομμυρίων δολαρίων να αντιμετωπίζει  εδώ και μήνες σοβαρή αναστάτωση.

Η ναυτιλιακή συμφόρηση στα κινεζικά λιμάνια, σε συνδυασμό με τον πόλεμο της Ρωσίας στην Ουκρανία, κινδυνεύει να εκτροχιάσει την ανάκαμψη, η οποία έχει ήδη επηρεαστεί από τις πληθωριστικές πιέσεις και τους αντίθετους ανέμους προς την ανάπτυξη. Την ίδια στιγμή, η προσέγγιση μηδενικής ανοχής του Πεκίνου εν μέσω μιας κλιμακούμενης πανδημίας  του ιού φαίνεται πως δεν αλλάζει προς ώρας, δύο χρόνια μετά την εμφάνισή του ιού στη Γουχάν που ανέτρεψε την παγκόσμια οικονομία.

Το χρονικό

Πρώτα ήρθε το Lockdown της Γουχάν, τον Φεβρουάριο του 2020. Στη συνέχεια ήρθε το κλείσιμο του Γιάντιαν, το τέταρτο μεγαλύτερο λιμάνι στον κόσμο, τον Ιούνιο του 2021. Τώρα, η Σαγκάη βρίσκεται σε εκτεταμένο lockdown. Τα δύο πρώτα γεγονότα είχαν ακραίες επιπτώσεις στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων στις ΗΠΑ, αλλά η Σαγκάη δεν είναι ούτε Γουχάν ούτε Γιάντιαν καθώς η μεγάλη διαφορά αυτή τη φορά είναι ότι το λιμάνι της Σαγκάης παραμένει σε λειτουργία.

Ο χρόνος αναμονής για τα εμπορευματοκιβώτια εξαγωγής, συμπεριλαμβανομένων αυτών που κατευθύνονται προς τις ΗΠΑ, μειώθηκε στην πραγματικότητα κατά τη διάρκεια της περιόδου κλειδώματος: από 3,1 ημέρες στις 28 Μαρτίου σε 2,1 ημέρες τη Δευτέρα. “Αυτή η βελτίωση οφείλεται στο ότι λιγότερα εμπορευματοκιβώτια φτάνουν στο λιμάνι αρχικά, ενώ ταυτόχρονα, επαρκής χωρητικότητα σκάφους είναι διαθέσιμη για να χειριστεί αυτά τα εμπορευματοκιβώτια εξαγωγής” ανέφεραν στα διεθνή ΜΜΕ, μέλη της διοίκησης των προβλητών.

Ο μέσος εβδομαδιαίος χρόνος αναμονής για κοντέινερ εξαγωγής την Κυριακή ήταν τρεις ημέρες. Αντίθετα, όταν η Γιάντιαν έκλεισε τον περασμένο Ιούνιο, ο μέσος εβδομαδιαίος χρόνος αναμονής εμπορευματοκιβωτίων εξαγωγής σε αυτό το λιμάνι αυξήθηκε σε 25 ημέρες. Ο χρόνος αναμονής εμπορευματοκιβωτίων εισαγωγής στη Σαγκάη αυξήθηκε κατά 163% από 4,6 ημέρες στις 28 Μαρτίου σε 12,1 ημέρες τη Δευτέρα. “Λόγω της μειωμένης μεταφοράς φορτηγών μέσα και έξω από το λιμάνι μετά τους περιορισμούς δοκιμών για τον COVID, τα κοντέινερ που φτάνουν στη Σαγκάη πρέπει να περιμένουν για πάνω από μία εβδομάδα προτού παραληφθούν και μεταφερθούν σε προορισμούς εσωτερικού”

Οι προβλέψεις

Ακριβώς επειδή το lockdown στη Σαγκάη δεν έχει ρίξει  δώσει το τελειωτικό χτύπημα δεν σημαίνει ότι δεν θα το κάνει και στο μέλλον. Ίσως είναι πολύ νωρίς για να δούμε τις τελικές συνέπειες. Οι χρόνοι αναμονής, η συμφόρηση και τα κενά δρομολόγια θα μπορούσαν να αυξηθούν από εδώ για την παγκόσμια οικονομία της εφοδιαστικής αλυσίδας. Όπως είπε προηγουμένως ο σύμβουλος Jon Monroe στο American Shipper, “Είναι μάλλον χειρότερο από τη Γιουχάν” και προειδοποίησε ότι  “θα μπορούσαμε να βρισκόμαστε ακόμη σε μια πρώιμη φάση του lockdown στη Σαγκάη και εάν το κλείσιμο των εργοστασίων συνεχιστεί, είναι πολύ πιθανό ο αριθμός των κενών δρομολογίων να αρχίσει να αυξάνεται τις επόμενες εβδομάδες”.

Ναύλα

Οι μακροπρόθεσμοι ναύλοι μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από τις ΗΠΑ στην Άπω Ανατολή  για πρώτη φορά μειώθηκαν  και ευθυγραμμίζονται με την αγορά spot (τρέχουσα τιμή των ναύλων).

Μετά από μήνες που τα μακροπρόθεσμα επιτόκια ήταν  πολύ πιο ακριβά από τα βραχυπρόθεσμα επιτόκια των εμπορικών συναλλαγών ΗΠΑ προς Άπω Ανατολή, η πτώση των μακροπρόθεσμων επιτοκίων στην αρχή του δεύτερου τριμήνου έφερε και τα δύο  σε καλύτερη ισορροπία.

Στα μέσα Μαρτίου, οι μακροπρόθεσμες τιμές ήταν 350 δολάρια ανά FEU (ένα τυπικό εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδιών) υψηλότερες από την αγορά spot για εμπορευματοκιβώτια που πήγαιναν από την ανατολική ακτή των ΗΠΑ προς την Άπω Ανατολή. Έκτοτε, οι μακροπρόθεσμες τιμές έχουν μειωθεί κατά 250 δολάρια ανά FEU, ενώ οι τιμές spot παρέμειναν σταθερές, μειώνοντας το ασφάλιστρο μακροπρόθεσμα έναντι των βραχυπρόθεσμων επιτοκίων στα 90 δολάρια ανά κιβώτιο.

Σύμφωνα με την ανάλυση της Xeneta, τα μακροπρόθεσμα επιτόκια για τις εξαγωγές από τη δυτική ακτή των ΗΠΑ προς την Άπω Ανατολή μειώθηκαν κατά 370 δολάρια ανά FEU από τα μέσα Μαρτίου, ενώ τα επιτόκια spot παρέμειναν σταθερά, μειώνοντας τη διαφορά μεταξύ μακροπρόθεσμων και βραχυπρόθεσμων επιτοκίων στα 90 δολάρια ανά κιβώτιο από 600 δολάρια.

Στα μέσα Απριλίου 2021, οι μακροπρόθεσμες και βραχυπρόθεσμες τιμές και ήταν ίσες για τις εξαγωγές από τη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ, ενώ ήταν 180  δολάρια ανά FEU ακριβότερο για εξαγωγή στην αγορά άμεσης παράδοσης εκτός της Ανατολικής Ακτής των ΗΠΑ σε σύγκριση με τις μακροπρόθεσμες τιμές.

Της Αναστασίας Βαμβακά

Κίνα: Φουντώνει ξανά η κρίση στην εφοδιαστική αλυσίδα

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Αντίδοτο» για τα Rafale εξακολουθεί να ψάχνει η Τουρκία: Ανοιχτό το ενδιαφέρον για Typhoon Eurofighter

*Του Κώστα Σαρικά Παρά την απόκτηση 40 καινούργιων μαχητικών F-16 Viper και την αναβάθμιση ακόμη 79 στην ίδια διαμόρφωση φαίνεται ότι τα Rafale της Πολεμικής μας Αεροπορίας εξακολουθούν να παραμένουν ο μεγάλος «πονοκέφαλος» της Άγκυρας. Πόσο μάλλον όταν η πολιτική και στρατιωτική

Επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ»: «Δεν είναι αρκετά τα πλοία», προειδοποιεί ο Υποναύαρχος Γρυπάρης

Μετά την απόσυρση της γερμανικής φρεγάτας Hessen, η ευρωπαϊκή επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ» (EUNAVFOR ASPIDES) στην Ερυθρά Θάλασσα θα δυσκολευτεί να φέρει εις πέρας τις αποστολές της. Σύμφωνα με όσα αναφέρει η γερμανική εφημερίδα «Spiegel», ο Έλληνας διοικητής της επιχείρησης, υποναύαρχος Βασίλειος Γρυπάρης ,

Η πολιτική οικονομία της δημογραφικής παρακμής

I. Δύο προσεγγίσεις για την σχέση δημογραφίας και ανάπτυξης Στην οικονομική φιλολογία η μελέτη των σχέσεων μεταξύ δημογραφίας και ανάπτυξης είναι περιορισμένη. Οι υφιστάμενες εργασίες δεν είναι πολλές και, πέραν από την κλασσική θεωρία του «δημογραφικού μερίσματος» (demographic dividend) έχουν

Τουρισμός: Οι δημοφιλείς πόλεις της Ευρώπης με τους περισσότερους πορτοφολάδες

Καθώς πλησιάζουμε όλο και πιο κοντά στο να κανονίσουμε τις καλοκαιρινές μας διακοπές, είναι δυστυχώς σημαντικό να θυμόμαστε ότι δεν είναι όλοι όσοι συναντάμε στα ταξίδια μας καλοπροαίρετοι. Μια νέα μελέτη της βρετανικής εταιρείας ταξιδιωτικής ασφάλισης QuoteZone ανέδειξε ότι πολλοί δημοφιλείς ευρωπαϊκοί προορισμοί αποτελούν…

Μετάβαση στο περιεχόμενο