Η αλιεία αλλάζει για το καλό της Γης

Ευρωπαϊκό πρόγραμμα προωθεί τα δίχτυα από βιοϋλικά για τη διατήρηση της θαλάσσιας ζωής

Σχεδόν 12 εκατομμύρια τόνοι πλαστικών απορριμμάτων καταλήγουν κάθε χρόνο στις θάλασσες του πλανήτη. Aλλοτε ταξιδεύουν στο νερό, δημιουργώντας τεράστιους υποθαλάσσιους σκουπιδότοπους, κι άλλοτε βγαίνουν στις ακτές. Οι επιπτώσεις της αλόγιστης κατανάλωσης πλαστικών και της ακατάλληλη διαχείρισής τους είναι γνωστές, με δεδομένο τον χρόνο που αυτά χρειάζονται για να αποσυντεθούν: ένα μπουκάλι 500 χρόνια, ένας αναπτήρας 100, μια πλαστική σακούλα 55. «Στην πραγματικότητα, τα πλαστικά δεν αποικοδομούνται ποτέ στο θαλάσσιο περιβάλλον. Γίνονται μικροπλαστικά, μένουν για πάντα στο νερό και εισέρχονται στην τροφική αλυσίδα. Πριν από λίγα χρόνια, ο σπουδαίος ζωολόγος Τομ Ντόιλ και οι συνεργάτες του ταξίδεψαν στον βορειοδυτικό Ατλαντικό με το σκάφος «Celtic Explorer» και ψάρεψαν, χιλιόμετρα μακριά από τις ακτές, από βάθη που φτάνουν τα 600 μέτρα, μεσοπελαγικά ψάρια (αυτά που μεταφέρουν άνθρακα και θρεπτικά συστατικά από την επιφάνεια και έτσι υπάρχει ζωή στα ερεβώδη βάθη των ωκεανών). Στο 73% αυτών των ψαριών ανιχνεύθηκαν μικροπλαστικά», λέει η ακτομηχανικός δρ Ξένια Λοϊζίδου, πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Κέντρου Μελετών και Eρευνας ΑΚΤΗ της Κύπρου.

Αλιευτικά εργαλεία

Ανάμεσα στα απορρίμματα που μετατρέπουν τις θάλασσες σε χωματερές βρίσκονται και περίπου 650.000 τόνοι εξοπλισμού από την αλιευτική και ναυτιλιακή δραστηριότητα: κάβοι, σκοινιά, πετονιές, δίχτυα. Ειδικά τα «δίχτυα-φάντασμα», όπως αποκαλούνται, βλάπτουν με έναν ακόμα τρόπο: αποτελούν μεγάλη απειλή για τα θαλάσσια οικοσυστήματα. Είτε χάθηκαν είτε εγκαταλείφθηκαν είτε απορρίφθηκαν (σκόπιμα ή κατά λάθος) συνεχίζουν να ψαρεύουν… μόνα τους. Καθώς παρασύρονται ή κάθονται στον βυθό, γίνονται παγίδες για τα θαλάσσια θηλαστικά, καταδικάζοντάς τα σε αργό και βασανιστικό θάνατο.

Η κατάργηση του γραμμικού μοντέλου παραγωγής – χρήσης – απόρριψης πλαστικών είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την αντιμετώπιση του προβλήματος· μαζί με την αποσύνδεση, βέβαια, της παραγωγής πλαστικών από τις ορυκτές πρώτες ύλες. Η βιομάζα, προερχόμενη από βιώσιμες πηγές όπως τα οργανικά απορρίμματα, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή πλαστικών υλών μειώνοντας τη χρήση πολύτιμων ορυκτών πόρων και συνεισφέροντας στην προώθηση της κυκλικής οικονομίας. Τα πλαστικά που παράγονται από βιομάζα λέγονται βιοπλαστικά.

Η αλιεία αλλάζει για το καλό της Γης-1
«Συνεργαζόμαστε με ψαράδες και δοκιμάζουμε τα νέα, καινοτόμα δίχτυα σε πραγματικές συνθήκες», λέει η δρ Ξένια Λοϊζίδου (αριστερά), του Κέντρου Μελετών και Ερευνας ΑΚΤΗ.

Το σχέδιο SEALIVE ενώνει φορείς από 14 χώρες της Ευρώπης και της Νότιας Αμε- ρικής και στοχεύει στη μείωση της ρύπανσης από τα πλαστικά απορρίμματα.

Αυτός είναι ο πυλώνας του SEALIVE, έργου προϋπολογισμού 10 εκατ. ευρώ, χρηματοδοτούμενου από την Ευρωπαϊκή Ενωση, που ενώνει φορείς από δεκατέσσερις χώρες της Ευρώπης και της Νότιας Αμερικής και στοχεύει στη μείωση της ρύπανσης από τα πλαστικά απορρίμματα στη στεριά και στη θάλασσα – μέσω, πρώτον, της δημιουργίας και προώθησης της χρήσης νέων και προηγμένων βιοϋλικών και, δεύτερον, με στρατηγικές που περιλαμβάνουν την ανάπτυξη και χρήση των βιοπλαστικών. Η αλιεία είναι ένα πεδίο όπου πολλές και σημαντικές αλλαγές μπορούν να γίνουν για το καλό του πλανήτη.

Η Κύπρος συμμετέχει στην προσπάθεια, μαζί με την Αυστρία, το Βέλγιο, την Τσεχία, τη Δανία, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιρλανδία, την Ολλανδία, την Ιταλία, την Πορτογαλία, την Ισπανία και την Αργεντινή. Η Ελλάδα όχι. Ανάμεσα στα προϊόντα που παράγονται και μόλις ξεκίνησαν να δοκιμάζονται πιλοτικά, περιλαμβάνονται επαναχρησιμοποιήσιμα και ανακυκλώσιμα δίχτυα ψαρέματος, κιβώτια για τα ψάρια και δικτυωτοί σάκοι για την παραγωγή στρειδιών.

«Δεν υπάρχει χρόνος»

«Ολη η Ευρώπη μιλάει σήμερα για την άμεση ανάγκη υλοποίησης δράσεων για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και την ανάπτυξη της Γαλάζιας Οικονομίας. Δεν υπάρχει άλλος χρόνος», τονίζει η δρ Ξένια Λοϊζίδου, που συμμετέχει στο πρότζεκτ μέσω του Κέντρου Μελετών και Ερευνας ΑΚΤΗ. «Συνεργαζόμαστε με ψαράδες και δοκιμάζουμε τα νέα, καινοτόμα δίχτυα σε πραγματικές συνθήκες. Τα αποτελέσματα θα βοηθήσουν στην αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας και της λειτουργικότητάς τους και θα συμβάλουν στην προώθηση της έρευνας και στην ανάπτυξη πιο ανταγωνιστικών προϊόντων στην αγορά».

Δέκα Κύπριοι ψαράδες θα τα δοκιμάζουν επί ένα χρόνο, λοιπόν, και κάθε μήνα θα δίνουν την αξιολόγησή τους (φωτογραφίες από ζημιές, αν παρατήρησαν χαρακτηριστικά που χρήζουν βελτίωσης κ.ά.). Συντονιστής είναι ο ψαράς Ραφαέλλος Χριστοδούλου, 30 ετών, που έχει εκπαιδευτεί σχετικά από την κατασκευάστρια εταιρεία ISOTECH, υπό την επιστημονική καθοδήγηση της δρος Λοϊζίδου. Τα δίχτυα είναι κατασκευασμένα από βιοπλαστικό, κυρίως μικροφύκια. Είναι κομποστοποιήσιμα, στο τέλος της ζωής τους δηλαδή θα μπορούν να διατεθούν σε βιομηχανικές μονάδες κομποστοποίησης. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό καθώς στις περισσότερες χώρες δεν υπάρχουν διαθέσιμες υποδομές για την ανακύκλωση των διχτυών ψαρέματος. Και στη χειρότερη περίπτωση, αν χάνονται ή απορρίπτονται στο θαλάσσιο περιβάλλον, θα διασπώνται πολύ ταχύτερα από τα συμβατικά δίχτυα. Δεν θα γίνονται «δίχτυα-φάντασμα».

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι «κρύβεται» πίσω από την αντίδραση της κυβέρνησης για τα ηλεκτρικά και τα πλοία

Η σύσταση του Υπουργείου, δηλαδή της κυβέρνησης να μην εισέρχονται εντός πλοίου ηλεκτρικά οχήματα, με φόρτιση άνω του 40% της συνολικής χωρητικότητας – αυτονομίας, σίγουρα δεν ήταν τυχαία. Η ένστασή μας ήταν ότι το Υπουργείο έπρεπε να λάβει απόφαση και όχι να δώσει το

Στη Σούδα ένα από τα μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια του κόσμου

Το πλοίο μπορεί να φιλοξενήσει 4.198 επιβάτες σε δίκλινα δωμάτια μέχρι τη μέγιστη χωρητικότητα των 5.510 επιβατών, καθώς και 1.663 άτομα πλήρωμα. Στη Σούδα κατέπλευσε νωρίς το πρωί της Τρίτης (07/05) ένα από τα μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια του κόσμου το “Odyssey

Ηράκλειο: Ταλαιπωρία για 532 επιβάτες του POWER JET, μετά από βλάβη

Απαγορεύτηκε ο απόπλους στο επιβατηγό – οχηματαγωγό “POWER JET”, σημαίας Κύπρου, το πρωί της Τρίτης του Πάσχα, καθώς διαπιστώθηκε αδυναμία εκκίνησης των δεξιών κύριων μηχανών, σύμφωνα με ανακοίνωση του Υπουργείου Ναυτιλίας. Από Κεντρικό Λιμεναρχείο Ηρακλείου, αρχικά, απαγορεύτηκε ο απόπλους, ενώ

Επενδυτικό σχέδιο εκατομμυρίων στο λιμάνι του Ηρακλείου

«Στο Ηράκλειο έχουμε ένα επενδυτικό σχέδιο πολλών δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, θέλουμε να αναπτύξουμε τον τερματικό σταθμό κρουαζιέρας, να φτιάξουμε ένα μεγάλο ξενοδοχείο, να εστιάσουμε στα φωτοβολταϊκά και την αιολική ενέργεια», αποκάλυψε ο Εμανουέλε Γκριμάλντι σε συνέντευξη που παραχώρησε σε ιταλική

Μετάβαση στο περιεχόμενο