Εσείς προτείνατε την ίδρυση μιας λιμενικής αρχής;

Εσείς προτείνατε την ίδρυση μιας λιμενικής αρχής;

Έντονη «δραστηριότητα» παρατηρείται από πολλούς που -μέρες που είναι- έχουν πάρει τα άρματα  για την ίδρυση νέων λιμενικών αρχών κυρίως στην Ηπειρωτική Χώρα μετά  την αύξηση των οργανικών θέσεων με τον ν. 4676/2020  κατά 1.500 θέσεις.

Η δύναμη της συνήθειας…

Παρά το γεγονός, ότι στις διατάξεις του νόμου αυτού αναφέρεται ρητά, ότι οι  900 από αυτές τις οργανικές θέσεις θα κατανεμηθούν για ευνόητους λόγους  στις λιμενικές αρχές του Αιγαίου, αυτό μάλλον δεν πτοεί τους  διάφορους  εντός των τειχών «θεσμικούς»,  που διεκδικούν να έχουν γνώμη και άποψη για κάθε θέμα ακόμη και γι΄ αυτά  που αφορούν και την στρατηγική οργάνωσης και λειτουργίας του Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ.

Έτσι σήμερα αντί να έχουμε μεγάλη  πίεση στην πολιτική και στρατιωτική ηγεσία για την διενέργεια άμεσα διαγωνισμών για την πρόσληψη και κατάταξη νέων στελεχών στις τάξεις του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ,  έχουμε   ανακοινώσεις από μερικές Ενώσεις Προσωπικού, για ίδρυση νέων ή κατακερματισμό των ήδη λειτουργούντων λιμενικών αρχών.

Η συνταγή βέβαια για να έχει επιτυχία περιλαμβάνει συστηματικά και τους εκλεγμένους τοπικούς εκπροσώπους Δημάρχους ή Βουλευτές, οι οποίοι δεν έχουν και κανένα λόγο να κακοκαρδίσουν τους «αιτούντες». Το αντίθετο μάλιστα. Φαίνονται ότι ενδιαφέρονται για τον τόπο τους.

Το αίτημα στηρίζεται συνήθως  σε γενικές αναφορές περί ανάγκης αστυνόμευσης της περιοχής, και αποφεύγεται οποιαδήποτε σύνδεση με τα  πραγματικά στοιχεία δραστηριότητας που καταγράφονται επισήμως από τις Λιμενικές Αρχές και αποστέλλονται με ηλεκτρονικό τρόπο στην Κεντρική Υπηρεσία..

Αναρωτιέται κανείς, αν λύθηκαν όλα τα εργασιακά, τα οικονομικά, τα θέματα βελτίωσης των συνθηκών  εργασίας του προσωπικού και οι Ενώσεις του προσωπικού στρέφονται και στα θέματα οργάνωσης και λειτουργίας  του Σώματος καθώς  και στον τρόπο που θα ασκεί την  θαλάσσια αστυνόμευσης της χώρας.

Άραγε δεν έχει το Αρχηγείο δομές και ναυάρχους, που έχουν και μια ευρύτερη γνώση αλλά και ευθύνη να ασχοληθούν με τον σχεδιασμό ανάπτυξης του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ;

Κάθε άλλο. Αυτό που κύρια ενδιαφέρει μερικές  Ενώσεις είναι η δημιουργία θέσεων γύρο από τον τόπο συμφερόντων κάθε στελέχους, ώστε να αποφεύγονται οι μακρινές μεταθέσεις.

Και αυτό από μόνο του δεν είναι κακό.

Οι ρίζες του κακού  οφείλονται  σε ένα σύστημα μεταθέσεων που δεν ευνοεί εδώ και δεκαετίες την με ίσους όρους μεταχείριση των στελεχών.

Ένα σύστημα που ουσιαστικά κανείς δεν θέλει να το αλλάξει.

Ζήτημα  που πάντα ενδιαφέρει και τις πολιτικές ηγεσίες του ΥΝΑΝΠ, αφού  αγγίζει τις ανάγκες και  την ευαισθησία των στελεχών  για διασφάλιση σταθερότητας στην οικογενειακή τους ζωή  ενώ  προσφέρεται και για άσκηση πολιτικής.

Εξυπηρετούνται ανάγκες;

Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ αντί να θωρακίσει περισσότερο, κατάργησε την ανάθεση της εξουσίας  στα περιφερειακά όργανα -όπως είναι οι Λιμενάρχες-, ώστε  να ορίζουν αυτοί το προσωπικό που θα υπηρετεί στα Λιμενικά Τμήματα, παρά το γεγονός ότι η απόδοση ευθυνών διοίκησης και παραγωγής έργου  εξακολουθεί να τους βαρύνει.

Όρισε το προσωπικό στα Λιμενικά Τμήματα, να μετατίθεται από την κεντρική διοίκηση και δόθηκε η δυνατότητα στα στελέχη να δηλώνουν ως τόπο επιλογής  για τις μεταθέσεις και τα Λιμενικά Τμήματα.

Με ένα σμπάρο δύο τρυγόνια…

 Και τις τοποθετήσεις θα τις κάνει ο ίδιος ο Υπουργός με βάσει του (Αρχηγείο- κτόνου ) ν. 4504/2017 και σε αυτό θα έχουν λόγο (;) και οι εκπρόσωποι των εργαζομένων, εξυπηρετώντας και αυτοί τις δικές τους σκοπιμότητες.

Και όλο αυτό δήθεν για να προστατεύεται το προσωπικό από τυχόν αυθαιρεσίες των Λιμεναρχών. Και γιατί δεν θεσμοθετούσαν πρόσθετους ιδιαίτερους κανόνες και ασφαλιστικές δικλίδες;

Προφανώς η  κεντρική διοίκηση από τον Πειραιά γνωρίζει καλύτερα από τον κάθε Λιμενάρχη ποιοι είναι οι πιο κατάλληλοι για να υπηρετούν σε ένα Λιμενικό Τμήμα του Λιμεναρχείου του. Αλλά οι ευθύνες του Λιμενάρχη εξακολουθούν να παραμένουν στο ακέραιο…

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ μετέτρεψε τα Λιμενικά Φυλάκια στις Βολίμες Ζακύνθου και στην Αντίπαρο, που κάλυπταν υπηρεσιακές ανάγκες για δυο τρεις μήνες το καλοκαίρι, σε Λιμενικούς Σταθμούς(Λ.Σ.).

Τους στελέχωσε;

Η απάντηση είναι ΟΧΙ.

Απλά διεκπεραίωσε ένα επικοινωνιακό και μόνο  παιχνίδι.

Επανίδρυσε επίσης και τον Λ.Σ. Λίμνης Ευβοίας (αντί για Λιμενικό Φυλάκιο)  προκειμένου διευθετείται κυρίως όχι ο αστυνομικός έλεγχος στην θάλασσα αλλά το παρκάρισμα των αυτοκινήτων κατά την διάρκεια των  δυο καλοκαιρινών  μηνών  στον παρακείμενο δρόμο…

Αν η οργανική δύναμη του Λ.Σ. ήταν π.χ. 15.000 στελέχη και αν αντίστοιχος αριθμός υπηρετούσε στις τάξεις του, δεν θα υπήρχε κανένα πρόβλημα σε κάθε λιμανάκι ή σε κάθε ακτή να έχουμε και μία Λιμενική Αρχή.

 Όταν όμως έχεις υπηρετούντες μόνο 7.500 χιλιάδες   και με τόσα εθνικής σημασίας φλέγοντα θέματα αρμοδιότητας του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ, είναι αναγκαία η οικονομία και η βέλτιστη αξιοποίηση προσωπικού και των επιχειρησιακών μέσων για να φέρει σε πέρας την αποστολή που του έχει τάξει η πολιτεία.

Χρειάζονται αλλαγές στην διάρθρωση των Λιμενικών Αρχών;

Σήμερα από τις διατάξεις προβλέπεται τα Λιμενικά Τμήματα (Λ/Τ) να έχουν όλες τις αρμοδιότητες των Λιμεναρχείων (πλην των νηολογίων) και να υπηρετούν τουλάχιστον 12 άτομα. Αυτό σημαίνει ότι όταν αυξάνονται οι ανάγκες σε ένα Λ/Τ   μπορεί να τοποθετηθούν παραπάνω από τους 12  όσα στελέχη είναι αναγκαία (διπλάσιος, τριπλάσιος αριθμός  κ.λ.π.) .

Σήμερα έχει επιλεγεί η κατά περιοχές  υπαγωγή  Λ/Τ  σε ένα Λιμενάρχη, ο οποίος  στην ουσία συντονίζει προσωπικό και επιχειρησιακά μέσα περισσότερων αρχών (Λ/Τ) για την αποτελεσματικότερη και άμεση ανταπόκριση στα θέματα της  θαλάσσιας αστυνόμευσης και ασφάλειας. Αυτό αποτελεί  αντίδοτο, στον επί  δεκαετίες  προβληματικό κεντρικό συντονισμό πολλών  υπηρεσιών σε μία περιοχή, μακριά από το πεδίο και  χωρίς   γνώση των τοπικών ιδιαιτεροτήτων και συνθηκών.

Οι θιασώτες της «βαπτίσματος » μιας Λιμενικής Αρχής από  Λ/Τ  σε Λιμεναρχείο αγνοούν ότι αυτό δεν επιφέρει καμία ουσιαστική αλλαγή στην άσκηση αρμοδιοτήτων (εκτός αν περιμένουν…. ουρά πλοία να νηολογηθούν).

 Με το να βαφτίσουμε τον Ανθυποπλοίαρχο ή τον Υποπλοίαρχο από διοικητή Τμήματος σε Λιμενάρχη δεν αλλάζει τίποτα. Ρίχνουμε στάχτη στα μάτια.

Αντίθετα ο κίνδυνος λιγότερο  αποτελεσματικής δράσης που θα προκύψει από τον κατακερματισμό δυνάμεων είναι ορατός.

Αυτό δεν οφείλουν να το γνωρίζουν οι Δήμαρχοι ή οι Βουλευτές. Γι΄ αυτούς το αποτέλεσμα έχει σημασία.

Για παράδειγμα σε τι ισχυροποιήθηκε το Λ./Τ. Κυλλήνης που μετατάχθηκε σε Λ/Χ; Μήπως υπηρετούν σε αυτό  περισσότερα στελέχη από το Λ/Χ Κατάκολου;

Μήπως τελικά η αλλαγή αυτή είχε σαν αποτέλεσμα την απαλλαγή του  Λ.Χ. Κατάκολου, από τον «βραχνά» να ενισχύει  τους θερινούς μήνες την λιμενική αρχή της Κυλλήνης  με προσωπικό;

Περιμένει κανείς από την Κεντρική Διοίκηση να ενισχύσει με κόσμο το πορθμείο της Κυλλήνης με προσωπικό  τους καλοκαιρινούς μήνες;

Το ίδιο θα μπορούσε να ισχυριστεί κάποιος και για το Πόρτο Λάγος που μετατάχθηκε από Λ./Τ. σε Λιμεναρχείο πρόσφατα.

Εύλογα θα αναρωτηθεί κανείς: Δεν χρειάζεται αλλαγές το σύστημα διοικητικής διάρθρωσης των Λιμενικών Αρχών;

Μα φυσικά κάθε σύστημα διοίκησης χρειάζεται και επιβάλλεται να έχει τακτικές διαδικασίες  αναθεώρησής του, προκειμένου βελτιώνονται οι αδυναμίες του.

Αναθεώρηση στηριζόμενη σε επιστημονικά στοιχεία και όχι σε αοριστίες. Και επιστημονικά στοιχεία η Κεντρική Διοίκηση διαθέτει. Ας τα βελτιώσει ακόμη περισσότερο.

Αναθεωρήσεις  προς το καλύτερο. Όχι σε πισωγυρίσματα.

Κλειδί η ενίσχυση των Λιμενικών Αρχών με σύγχρονα επιχειρησιακά μέσα.

Σημαντικό παράγοντα για την ενίσχυση του έργου των Λιμενικών Αρχών έτσι όπως έχουν σήμερα, αποτελούσε και αποτελεί η επιτυχία του επενδυτικού προγράμματος 2014-2020.

 Η διοικητική αναδιάρθρωση του έτους 2014 περιλάμβανε ως προίκα και ένα γενναίο επενδυτικό  πρόγραμμα  που θα εξασφάλιζε και την εφαρμογή της.

 Ένα πρόγραμμα ύψους 285 εκ. ευρώ περίπου με το οποίο θα εξασφαλιζόταν η προμήθεια σύγχρονων  επιχειρησιακών μέσων (ΕΣΟΘΕ, VTMIS, Κινητά μέσα επιτήρησης, σκάφη, αυτοκίνητα, εκσυγχρονισμό αεροπορικών μέσων, την εισαγωγή της ψηφιοποίησης των δράσεων και προσφερόμενων υπηρεσιών στον πολίτη από το Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. κ.λ.π.).

Ένα επενδυτικό πρόγραμμα που θα οδηγούσε το σύνολο των Λιμενικών Αρχών ιδίως των μικρότερων από αυτές, από αρχές σφράγισης αδειών σε Υπηρεσίες ουσιαστικής θαλάσσιας αστυνόμευσης και προσφοράς σύγχρονων υπηρεσιών στον πολίτη ανάλογων με τις απαιτήσεις της εποχής μας.

Δόθηκε αυτή η προίκα στις Λιμενικές Αρχές; Τέθηκε μέσω αυτών στην υπηρεσία του Έλληνα πολίτη;

Η απάντηση δυστυχώς  είναι ΟΧΙ.

Οι υπεύθυνοι για τις καθυστερήσεις στην υλοποίηση αυτού του επενδυτικού προγράμματος   έχουν και όνομα και ταυτότητα.

Σήμερα από την παρούσα πολιτική ηγεσία του ΥΝΑΝΠ, καταβάλλεται  σημαντική προσπάθεια να σωθεί μεγάλο μέρος αυτού του προγράμματος.

Εκεί θα πρέπει να κατατείνουν οι προσπάθειες όλων.

Χρειάζεται διαφορετική προσέγγιση;

Αντί να βγάζουν οι διάφορες Ενώσεις Προσωπικού ανακοινώσεις για την ίδρυση μιας Λιμενικής Αρχής στο τάδε  ή στο δείνα μέρος,  ίσως  θα ήταν καλύτερα να υπάρχει μεγαλύτερη επικέντρωση στην πλήρωση των 1.500 νέων οργανικών θέσεων με την κατάταξη νέων στελεχών.

Τώρα είναι η ευκαιρία μιας και  η πολιτική βούληση έχει εκφραστεί θετικά ως προς την ενίσχυση του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ.

Ίσως να ήταν χρησιμότερο  να απαιτείται από την παρούσα κυβέρνηση η  αξιοποίηση κάθε ευκαιρίας προκειμένου υλοποιηθεί το  επενδυτικό  πρόγραμμα 2014-2020 που παρέλαβε, με τεράστια υστέρηση από την προηγούμενη κυβέρνηση,  ώστε να ελαχιστοποιηθούν οι απώλειες και να μην χαθεί μια ευκαιρία εκσυγχρονισμού του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ σε επιχειρησιακά μέσα.

Αυτή  του είδους προσέγγιση ίσως αποτελέσει  πρόκληση αλλά και ευκαιρία για αποστασιοποίηση απέναντι σε τετριμμένα επαναλαμβανόμενα αιτήματα  που κάποιοι τα έχουν συνηθίσει  και επιμένουν  να γερνάνε μαζί τους.

Ίσως έτσι προκύψει και κάποιο ουσιαστικό όφελος για το σύνολο των στελεχών του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ.

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όταν η ΕΛ.ΑΣ. συλλαμβάνει την ΕΛ.ΑΣ.

Μετατροπή-επιμέλεια κειμένου: «ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ» Η είδηση πως ο αστυνομικός φρουρός του Αστυνομικού Τμήματος Αγίων Αναργύρων, ο οποίος φέρεται να έμεινε απαθής μπροστά στη γυναικοκτονία της 28χρονης Κυριακής Γρίβα, που έλαβε χώρα κυριολεκτικά μπροστά στα μάτια του, είχε καταδικαστεί σε οκτώ

«My coast»: Η ψηφιακή εφαρμογή καταγγελιών για τις παραλίες – Τέσσερις αποφάσεις για την εφαρμογή των νέων κανόνων

Τέσσερις υπουργικές αποφάσεις, με τις οποίες εξειδικεύονται όλοι οι νέοι κανόνες για τη δημόσια περιουσία στις παραλίες, διασφαλίζουν την πρόσβαση των πολιτών στη θάλασσα και κατοχυρώνουν όρους διαφάνειας στην παραχώρηση του αιγιαλού και της παραλίας, με παράλληλη προστασία του περιβάλλοντος,

Υπ. Κλιματικής Κρίσης: Συνεδριάζει η Επιτροπή Εκτίμησης Κινδύνου ενόψει των έντονων καιρικών φαινομένων

Σε εξέλιξη βρίσκεται συνεδρίαση της Επιτροπής Εκτίμησης Κινδύνου στο υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας ενόψει των έντονων καιρικών φαινομένων που αναμένεται να πλήξουν περιοχές της χώρας, σύμφωνα με τις μετεωρολογικές προγνώσεις. Σημειώνεται, ότι σύμφωνα με το Έκτακτο Δελτίο Επιδείνωσης

Χρονικά όρια εργασίας: Υπερεργασία και Υπερωρία

Ο επιτρεπόμενος χρόνος εργασίας είναι ένα θέμα που καθορίζεται από κανόνες δημοσίου δικαίου και αυτό γιατί πρόκειται για ένα κρίσιμο ζήτημα, αν λάβει κανείς υπόψη και τη διαφορά δυναμικής των δύο πλευρών (εργοδότη και εργαζόμενου) σε μια σύμβαση εργασίας και

Μετάβαση στο περιεχόμενο