Κατά κεφαλήν ΑΕΠ και αγοραστική δύναμη των μισθών στην Ελλάδα*

Σε τιμές αγοραστικής δύναμης η Ελλάδα είναι προτελευταία στην ΕΕ με τιμή 67%, υπερβαίνοντας μόνο τη τελευταία Βουλγαρία

Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε (27/3/2024) το Υπουργείο Οικονομικών, τα οποία παρουσιάζονται και από την Eurostat, το κατά κεφαλήν ΑΕΠ της χώρας μας το 2023 αυξήθηκε κατά 2,5% σε σχέση με το 2022.

Επίσης ανακοινώθηκε ότι η αύξηση αυτή είναι υπερδιπλάσια από τον μέσο όρο των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Επιπλέον υποστηρίχθηκε ότι, κατά την περίοδο 2019-2023, η μέση ετήσια αύξηση ήταν 2,1% όταν ο μέσος όρος του κατά κεφαλήν ΑΕΠ αυξήθηκε με ετήσιο ρυθμό 1%, δηλαδή σωρευτικά το πραγματικό κατά κεφαλήν ΑΕΠ την περίοδο 2019 – 2023 αυξήθηκε κατά 9,9% όταν το μέσο κατά κεφαλήν ΑΕΠ στην Ευρωπαϊκή Ένωση αυξήθηκε κατά 4,4% (Πίνακας 1).

Όμως μεθοδολογικά είναι ενδιαφέρον να σημειωθεί ότι η διαχρονική εξέλιξη ενός δείκτη, όπως το κατά κεφαλήν ΑΕΠ, επηρεάζεται από το μέγεθος του πληθυσμού. Η Ελλάδα, κατά το ίδιο (2019-2023) χρονικό διάστημα παρουσίασε μία σωρευτική μείωση του πληθυσμού κατά 3,1%, δηλαδή από 10.741.165 κατοίκους στο τέλος του 2018 σε 10.413.982 το 2023. Αυτό σημαίνει ότι η σωρευτική αύξηση του κατά κεφαλήν ΑΕΠ κατά 9,9% οφείλεται κατά 30,8% στην μείωση του πληθυσμού. Αντίθετα ο πληθυσμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης παρουσίασε οριακή, κατά την ίδια περίοδο 2019-2023, αύξηση κατά 0,5% (Πίνακας 2). 

Έτσι το μεθοδολογικό συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι η παρουσίαση της διαχρονικής εξέλιξης των δεικτών, όπως το κατά κεφαλήν ΑΕΠ και η συγκριτική τους ανάλυση, προϋποθέτει την διερεύνηση της διαχρονικής εξέλιξης των μεταβολών του πληθυσμού. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της μεθοδολογικής παρατήρησης αποτελεί η πρόσφατη παρουσίαση του Υπουργείου Οικονομικών σύμφωνα με την οποία το κατά κεφαλήν ΑΕΠ της Ελλάδας παρουσίασε αύξηση κατά 2,5%, ενώ η συνολική αύξηση του ΑΕΠ κατά 2%, χωρίς να αναδεικνύεται ότι η διαφορά του 0,5% οφείλεται στην μείωση του πληθυσμού το 2023 σε σχέση με το 2022 (Πίνακας 2).

Με άλλα λόγια το κατά κεφαλήν ΑΕΠ μεθοδολογικά, για περιπτώσεις συγκριτικής ανάλυσης, σύμφωνα με την UNECE (United Nations Economic Commission for Europe, 2009, “Making Data Meaningful”) απαιτείται να προσεγγίζεται για ένα συγκεκριμένο έτος και μεταξύ άλλων χωρών ή ενός μέσου όρου άλλων χωρών. Από την άποψη αυτή αξίζει να σημειωθεί ότι η Ελλάδα το 2023 μεταξύ των 27 χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ήταν στην 17η θέση σε πραγματικό κατά κεφαλήν ΑΕΠ. Εάν όμως αυτό ληφθεί υπόψη σε τιμές αγοραστικής δύναμης για να μπορεί να συγκριθεί και με το επίπεδο διαβίωσης άλλων χωρών, τότε η χώρα μας είναι προτελευταία με τιμή 67%, υπερβαίνοντας μόνο τη τελευταία Βουλγαρία (Διάγραμμα 1). 

Επιπλέον, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat για τον μέσο μισθό της μισθωτής εργασίας πλήρους απασχόλησης, ο μέσος μισθός στην χώρα μας από 1.130 ευρώ (15.829 ευρώ ετησίως) (μεικτά) το 2019 αυξήθηκε σε 1.251 ευρώ (17.514 ετησίως) (μεικτά) το 2023, δηλαδή παρουσίασε  αύξηση κατά 10,6% (Διάγραμμα 2), όταν  κατά το ίδιο χρονικό διάστημα ο πληθωρισμός αυξήθηκε κατά 13,7%, αποδεικνύοντας την μείωση της αγοραστικής δύναμης των πολιτών στην Ελλάδα. 

Επίσης  στο Διάγραμμα 2  παρατηρείται  ότι σε σχέση με το 2009 ο μέσος μισθός υπολείπεται κατά 19% όταν κατά  το ίδιο χρονικό διάστημα ο πληθωρισμός  είχε  αυξηθεί σωρευτικά κατά 21%. Δηλαδή, σε σχέση με πριν την εσωτερική υποτίμηση περίοδο που προκάλεσαν οι πολιτικές των μνημονίων, ο μέσος μισθός  μειώθηκε  κατά 19% μέχρι το 2023, ενώ παράλληλα ο πληθωρισμός  αυξήθηκε  κατά 21%. Κατά  συνέπεια  το επίπεδο των μισθών στην Ελλάδα  για να φτάσει στο ίδιο επίπεδο με πριν την οικονομική κρίση περίοδο  και  για να έχει την ίδια αγοραστική δύναμη θα πρέπει να αυξηθεί κατά 40%. Η διαπίστωση αυτή, αποκαλύπτει με τον πιο εύληπτο τρόπο τις  σημαντικές  μισθολογικές  συνέπειες, τις  εισοδηματικές  και  κοινωνικές  ανισότητες   που προκάλεσαν, μεταξύ άλλων, στο βιοτικό επίπεδο  της  μεγάλης  πλειοψηφίας  των πολιτών οι  μνημονιακές  πολιτικές που εφαρμόστηκαν στην χώρα μας.

*Γράφουν οι Σάββας Γ. Ρομπόλης – Βασίλειος Μπέτσης

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αντίθετοι με το νομοσχέδιο Φλωρίδη δικηγόροι, δικαστές και εισαγγελείς

Για τον αρμόδιο υπουργό Δικαιοσύνης Γιώργο Φλωρίδη είναι ακόμη μία αυτονόητη μεταρρύθμιση που άργησε πολύ να θεσμοθετηθεί και υλοποιηθεί. Για τα κόμματα της αντιπολίτευσης αλλά και για τους συνδικαλιστικούς εκπροσώπους των ανθρώπων που εμπλέκονται στην απονομή της δικαιοσύνης είναι μια

Άνοιξε και φέτος για το κοινό το Φαράγγι της Σαμαριάς

Τις «πύλες» του για τους επισκέπτες άνοιξε και φέτος το Φαράγγι της Σαμαριάς. Ήδη από την Κυριακή 28 Απριλίου επιτράπηκε η είσοδος από την Αγία Ρουμέλη και για τα δύο πρώτα χιλιόμετρα του μονοπατιού, έως το χώρο ανάπαυσης «Χριστός», ενώ

Ακροδεξιά: Η Ευρώπη τουλάχιστον ανησυχεί. Εμείς κοιμόμαστε

Εάν κανείς κοιτάξει τον ευρωπαϊκό Τύπο αυτές τις μέρες θα παρατηρήσει ότι αυξάνεται η ανησυχία πως η Ακροδεξιά θα έχει μια εντυπωσιακή καταγραφή στις επερχόμενες ευρωεκλογές και αυτό θα έχει συνολικότερες επιπτώσεις όχι μόνο ως προς τους εσωτερικούς πολιτικούς συσχετισμούς των κρατών – μελών

Τουρκία: Η «γαλάζια πατρίδα» μπαίνει στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα – «Θάλασσα των νήσων» το Αιγαίο

Η «γαλάζια πατρίδα» και η «πατρίδα των αιθέρων», καθώς και τα «επιτεύγματα της τουρκικής αμυντικής  βιομηχανίας» εντάσσονται στο νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Τουρκίας, που ανακοινώθηκε από το υπουργείο Παιδείας της χώρας, το οποίο φέρει τον τίτλο «Το εκπαιδευτικό μοντέλο του αιώνα

Μετάβαση στο περιεχόμενο