Ρωσικό πετρέλαιο: Τάνκερ ξεφυτρώνουν από το πουθενά – Ship to ship μέσω…Καλαμάτας

Εταιρείες διαχειρίζονται δεξαμενόπλοια αξίας 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων, συγκρότησαν στόλους σε λιγότερο από ένα χρόνο που τώρα παραδίδουν εκατομμύρια βαρέλια ρωσικού πετρελαίου σε όλο τον κόσμο

Σε ένα κτίριο στο κέντρο της Βομβάης, τα γραφεία που στεγάζει παρουσιάζουν εικόνα εγκατάλειψης. Σχεδόν 1.200 μίλια μακριά, στο Ντουμπάι, ένα μικρό γραφείο σε μια υποβαθμισμένη βιομηχανική περιοχή, αποτελεί ένα μικρό γρανάζι στην τεράστια νέα αλυσίδα εφοδιασμού πετρελαίου της Ρωσίας που έχει δημιουργηθεί.

Τα γραφεία που στεγάζονται σε αυτές τις δύο τοποθεσίες ανήκουν σε εταιρείες που διαχειρίζονται δεξαμενόπλοια αξίας 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Συγκρότησαν στόλους σε λιγότερο από ένα χρόνο που τώρα παραδίδουν εκατομμύρια βαρέλια ρωσικού πετρελαίου σε όλο τον κόσμο.

Η πρώτη διεύθυνση ανήκει σε μια εταιρεία που ονομάζεται Gatik Ship Management στη Βομβάη. Η δεύτερη ανήκει στην Fractal Shipping. Αποτελούν μέρος ενός εκτεταμένου δικτύου θαλάσσιων επιχειρήσεων που ήρθε στο προσκήνιο αμέσως μετά την εισβολή στην Ουκρανία, βοηθώντας να συνεχίσουν κανονικά οι εξαγωγές πετρελαίου της Ρωσίας παρά τις κυρώσεις της Δύσης.

Μικρός ο αντίκτυπος των κυρώσεων

«Είναι η νέα γενιά “παικτών” της αγοράς δεξαμενόπλοιων που βοήθησαν το ρωσικό πετρέλαιο να συνεχίσει να ρέει σε όλο τον κόσμο», δήλωσε η Ρεβέκκα Γαλανοπούλου Τζόουνς, ανώτερη αναλύτρια περιεχομένου της VesselsValue, μιας εταιρείας που παρακολουθεί τις τιμές χιλιάδων εμπορικών πλοίων. «Οι κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο φαίνεται ότι είχαν πολύ μικρό αντίκτυπο στα συνολικά επίπεδα των εξαγωγών», προσθέτει.

Η Ευρώπη στις 5 Δεκεμβρίου απαγόρευσε σχεδόν όλες τις θαλάσσιες εισαγωγές πετρελαίου από τη Ρωσία και ταυτόχρονα συνέπλευσε με την G7 στην επιβολή πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο. Στις 5 Φεβρουαρίου αυτό επεκτάθηκε και στα διυλισμένα καύσιμα.

Όποιος ήθελε να έχει πρόσβαση σε βασικές δυτικές υπηρεσίες -ιδιαίτερα στην ασφάλιση- έπρεπε να προσκομίσει βεβαίωση ότι τα φορτία που μετέφερε κόστιζαν 60 δολάρια ανά βαρέλι ή λιγότερο. Το ανώτατο όριο τέθηκε επίτηδες ψηλά – οι ΗΠΑ ήθελαν να συνεχίσει να ρέει το ρωσικό αργό – και οι δύο νεοσύστατοι φορτωτές χρησιμοποιούν πολλές δυτικές ασφάλειες.

Περίπου τα τρία τέταρτα του στόλου της Gatik καλύπτονται από ασφαλιστικούς οργανισμούς στο πλαίσιο του International Group of Protection and Indemnity Clubs στο Λονδίνο, όπως δείχνουν τα στοιχεία που συγκέντρωσε το Bloomberg. Για την Fractal, το ποσοστό είναι ακόμη υψηλότερο.

Και οι δύο εταιρείες έχουν πολλά πλοία στον στόλο τους που καλύπτονται από έναν από τους 13 οργανισμούς-μέλη του Διεθνούς Ομίλου, την American Club, η έδρα της οποίας βρίσκεται στη Νέα Υόρκη, σύμφωνα με τα στοιχεία του κλάδου που συγκέντρωσε το Bloomberg.

Η Ινδία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα δεν υπέγραψαν το ανώτατο όριο τιμών, ούτε έχουν επιβάλλει άλλες κυρώσεις για το ρωσικό πετρέλαιο. Μπορούν επίσης να χρησιμοποιούν νόμιμα τις δυτικές υπηρεσίες, υπό την προϋπόθεση ότι παρέχουν βεβαίωση πως  τα φορτία αγοράστηκαν με ή κάτω από το ανώτατο όριο.

Ship to ship μέσω… Καλαμάτας

Η παλαιότερη καταγεγραμμένη αγορά δεξαμενόπλοιου της Gatik ήταν τον Ιούνιο του 2022, ενώ η πιο πρόσφατη τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους, σύμφωνα με την VesselsValue, μια εταιρεία που παρακολουθεί την πώληση και την αγορά εμπορικών πλοίων. Η αγορά της Fractal έγινε τον ίδιο μήνα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Equasis.

Το δεξαμενόπλοιο Jumbo της Gatik, παρατηρήθηκε να προσεγγίζει το λιμάνι Ust-Luga στη Βαλτική Θάλασσα της Ρωσίας στις 11 Φεβρουαρίου. Τώρα βρίσκεται κοντά στην Καλαμάτα στην Ελλάδα, ένα δημοφιλές σημείο για τη μεταφορά φορτίων ρωσικού πετρελαίου από πλοίο σε πλοίο, σύμφωνα με το Bloomberg. Το πλοίο τέθηκε υπό τη διαχείριση της Gatik στις 3 Φεβρουαρίου, σύμφωνα με την Equasis.

Η Ρωσία εξήγαγε περίπου 3,2 εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου ημερησίως από τα λιμάνια της τους δύο μήνες μετά την επιβολή του πλαφόν και της απαγόρευσης εισαγωγών από την ΕΕ, στις 5 Δεκεμβρίου, σημειώνοντας μικρή μεταβολή σε σχέση με τους δύο προηγούμενους μήνες. Οι δύο εταιρείες αποτελούν μέρος του νέου δικτύου εφοδιαστικής αλυσίδας που επιτρέπει να συμβεί αυτό.

Άγνωστοι οι πραγματικοί ιδιοκτήτες

Ούτε η Gatik ούτε η Fractal αναφέρονται ως πραγματικοί ιδιοκτήτες των δεξαμενόπλοιων του στόλου τους, πράγμα που σημαίνει ότι πιθανότατα εκμεταλλεύονται τα πλοία για λογαριασμό άλλων, η ταυτότητα των οποίων συχνά δεν δημοσιοποιείται. Περιγράφονται ως οι «εγγεγραμμένοι ιδιοκτήτες» των πλοίων τους.

Αυτή είναι μια συνηθισμένη μορφή ιδιοκτησίας πλοίου στη ναυτιλιακή βιομηχανία, αλλά δεν υποδηλώνει τον πραγματικό ιδιοκτήτη του πλοίου.

«Βλέπουμε πόσο εύκολη είναι η μεταβίβαση της ιδιοκτησίας σε αυτούς τους μεγάλους, νέους ομίλους», δήλωσε ο Steve Cicala, συνδιευθυντής του Project on the Economic Analysis of Regulation στο National Bureau of Economic Research.

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Συντρόφισσες και σύντροφοι…

Ούτε οι δήθεν «θυμωμένοι» φταίνε μόνο ούτε οι δήθεν «χαρισματικοί» αρκούν. Αν η Αριστερά δεν κοιτάξει κατάματα τον ελέφαντα στο δωμάτιο, δεν θα βγει σε ξέφωτο. Είναι άραγε τα πρόσωπα που ευθύνονται για την αδυναμία της Κεντροαριστεράς να βρει βηματισμό και κυβερνητική

Το τέρας και το ρίσκο

Το κόμμα της Λεπέν είναι φαβορί για τις βουλευτικές εκλογές μετά την πρωτιά στις ευρωεκλογές, αλλά δεν είναι βέβαιο ότι θα μπορέσει να σχηματίσει κυβέρνηση. Ηγαλλική πολιτική τάξη ξορκίζει αυτό το τέρας επί δεκαετίες. Το Εθνικό Μέτωπο του πατρός Λεπέν

Χανιά: Στην Σούδα το πρωί της Τρίτης το αεροπλανοφόρο Dwight D. Eisenhower

Μετά από πολύμηνη παραμονή σε Μεσόγειο και Ερυθρά Θάλασσα, το Σάββατο 22/6 το πυρηνοκίνητο αεροπλανοφόρο USS Dwight D. Eisenhower πέρασε από το Σουέζ και μπήκε στην ανατολική Μεσόγειο. Η επιστροφή του IKE στην βάση του στο Νόρφολκ των ΗΠΑ ήταν

«Κ@ρι#λ@» – Σοκάρει ο ξυλοδαρμός 43χρονης ασκούμενης από πασίγνωστο δικηγόρο – Όλο το φρικιαστικό χρονικό

Όλο το χρονικό του ξυλοδαρμού της γυναίκας από τον πασίγνωστο δικηγόρο Σοκ έχει προκαλέσει το νέο περιστατικό ξυλοδαρμού με δράστη γνωστό δικηγόρο. Το 43χρονο θύμα κατέθεσε μήνυση σε βάρος του 69χρονου άντρα για ξυλοδαρμό και εξύβριση, με αποτέλεσμα την αναζήτησή του

Μετάβαση στο περιεχόμενο