Στυλιανίδης: Η ναυτιλία κύριος πυλώνας της «γαλάζιας οικονομίας»

Τη δέσμευσή του ότι η Ελλάδα θα παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στην προσπάθεια για την ανάπτυξη της “γαλάζιας οικονομίας”, επισήμανε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης κατά την ομιλία του στον Γαλλοελληνικό Διάλογο με τίτλο “Thalassa: Από το Αρχιπέλαγος στους Ωκεανούς”, που πραγματοποιήθηκε σήμερα στο Παρίσι.

Ο κ. Στυλιανίδης χαρακτήρισε τον τομέα της ναυτιλίας ως κύριο πυλώνα της “γαλάζιας οικονομίας”. Συμπλήρωσε δε ότι μεγάλες δυνατότητες στην ανάπτυξη της “γαλάζιας οικονομίας” προσφέρουν και νέοι τομείς όπως είναι η θαλάσσια βιοτεχνολογία, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, οι υδατοκαλλιέργειες, αλλά και νέες μορφές παράκτιου και θαλάσσιου τουρισμού. Όπως τόνισε, «η “γαλάζια οικονομία” θα συμβάλλει στην ανάπτυξη της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και της ελληνογαλλικής συνεργασίας σε οικονομικό και τεχνικό επίπεδο».

Χαρακτήρισε μάλιστα εκ των ων ουκ άνευ τη συνεργασία, τόσο μεταξύ των κρατών – μελών της Ε.Ε. όσο και μεταξύ των κρατών – μελών και του ΙΜΟ για μια βιώσιμη “γαλάζια οικονομία”. «Με τη συνεργασία αυτή θα αντιμετωπισθούν», όπως υπογράμμισε, «κοινές προκλήσεις στη θάλασσα, δηλαδή το διασυνοριακό και το οργανωμένο έγκλημα, οι απειλές κατά της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας, οι απειλές κατά της βιοποικιλότητας, η παράνομη, λαθραία και άναρχη αλιεία και η περιβαλλοντική υποβάθμιση. Ελλάδα και Γαλλία μπορούν να συνεργαστούν στενά και σε αυτούς τομείς.Η σημερινή εκδήλωση αποτελεί μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να βάλουμε τα θεμέλια αυτής της συνεργασίας, που θα διαρκέσει στο χρόνο».

Στο σημείο αυτό ο κ. Στυλιανίδης δεσμεύθηκε ότι η Ελλάδα θα αποτελέσει τη γέφυρα μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΙΜΟ κατά τη μετάβαση του κλάδου στην εποχή της απανθρακοποίησης, της χρήσης νέων καυσίμων μηδενικού άνθρακα και της ψηφιοποίησης, καθώς, όπως είπε, «εισάγουν μια νέα δυναμική στην “γαλάζια οικονομία”».

Κλείνοντας την ομιλία του ο κ. Στυλιανίδης, προσκάλεσε τους παρευρισκόμενους στο Ένατο Συνέδριο “Our Ocean Conference” για την προστασία των ωκεανών που θα φιλοξενηθεί στην Ελλάδα μεταξύ 15 και 17 Απριλίου 2024.

Χθες ο κ. Υπουργός συναντήθηκε με τον Υφυπουργό Οικολογικής Μετάβασης και Περιφερειακής Συνοχής της Γαλλίας, υπεύθυνο για τη θάλασσα και τη βιοποικιλότητα, Hervè Berville. Στη συνάντηση επιβεβαιώθηκε η περαιτέρω ενίσχυση της συνεργασίας Ελλάδας – Γαλλίας, τόσο σε διμερές όσο και σε πολυμερές επίπεδο (Ε.Ε. και ΙΜΟ). Στόχος αυτής της συνεργασίας θα είναι η διασφάλιση της ανταγωνιστικότητας της Ε.Ε., η υιοθέτηση ρεαλιστικών μέτρων, σε παγκόσμιο επίπεδο και η ανάληψη πρωτοβουλιών και πολιτικών που θα ενισχύσουν τη βιώσιμη ανάπτυξη της ναυτιλίας. Σε αυτή την κατεύθυνση, συμφώνησαν στην ανάγκη να προωθήσουν από κοινού νέα χρηματοδοτικά εργαλεία στο επίπεδο της Ε.Ε.

Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

Έλεγχος κατά αντιπαραβολή

«Αγαπητέ Πρόεδρε της Κυβέρνησης,

Αξιότιμη κα Επίτροπε,

κ.κ. Πρέσβεις,

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Παρευρισκόμενοι,

Κυρίες και Κύριοι,

Είναι μεγάλη μου τιμή και χαρά που σας απευθύνομαι σήμερα – ως Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της Ελληνικής Δημοκρατίας – σε αυτήν τη σημαντική συνάντηση των ΓάλλοΕλληνικών Διαλόγων, με τίτλο: “Thalassa: Από το Αρχιπέλαγος στους Ωκεανούς”.

Θα ήθελα να ξεκινήσω ευχαριστώντας τους διοργανωτές – το Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, το Ινστιτούτο των Ωκεανών της Σορβόννης, τη Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία στην UNESCO, τον κ. Michel Foucher – και τον κ. Τσομώκο για την πρόσκληση και για την ευκαιρία που μας δίνει να είμαστε όλοι εδώ, μαζί, για να μοιραστούμε τις οπτικές μας για ένα τόσο ενδιαφέρον θέμα.

Αγαπητοί φίλοι,

Η ιστορία του Ελληνισμού είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την θάλασσα. Σε σημείο μάλιστα που, το ένα δεν νοείται σχεδόν δίχως το άλλο. Κοιτίδα του Ελληνισμού, το Αρχιπέλαγος, απετέλεσε την καλλιτεχνική, πνευματική και οικονομική εστία – όχι μόνο του αρχαιοελληνικού και ελληνιστικού κόσμου – αλλά και της Ρωμαϊκής, Βυζαντινής και Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.

Μεγάλο σταυροδρόμι ανάμεσα σε διαφορετικούς κόσμους, το Αρχιπέλαγος αποτελεί το ζωντανό σχολείο της ελληνικής ναυτοσύνης. Άνοιξε τους δρόμους μέσα από τους οποίους οι Έλληνες επεκτάθηκαν, πρώτα στην Μεσόγειο και κατόπιν στον Κόσμο.

Κι έπειτα, η ελληνική ναυτιλία – η μεγαλύτερη δύναμη παγκοσμίως την οποία έχω την τιμή να εκπροσωπώ σαν Υπουργός Ναυτιλίας – άλλαξε, διεύρυνε θεαματικά την κλίμακα του Ελληνισμού: από το Αρχιπέλαγος στους Ωκεανούς.

Η Γαλλία, υπήρξε από τους πρώτους που γαλουχήθηκε στο ελληνικό αυτό θαλασσινό πνεύμα. Είναι βέβαια και αυτή μία ιστορική θαλάσσια δύναμη, με τον δεύτερο μεγαλύτερο θαλάσσιο χώρο παγκοσμίως και με μεγάλη εμπλοκή σε όλη την κλίμακα των θαλασσινών διακυβευμάτων. Ελλάδα και Γαλλία συνδέονται λοιπόν με ισχυρούς δεσμούς με την θάλασσα και από μία κοινή θαλασσινή παράδοση.

Ένας από τους στόχους του Γάλλο – Ελληνικού Διαλόγου είναι η περαιτέρω ενίσχυση της συνεργασίας μας σε πολλαπλά ζητήματα που σχετίζονται με την θάλασσα, όπως η ασφάλεια και το Διεθνές Δίκαιο, τα εξωτερικά ευρωπαϊκά μας σύνορα, η εμπορική ναυτιλία, ο τουρισμός και ευρύτερα η θάλασσα ως πηγή πλούτου.

Σαν Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, σας διαβεβαιώνω ότι θα είμαι αρωγός σε αυτή την προσπάθεια, αξιοποιώντας πρωτίστως την ήδη άριστη συνεργασία που έχω με την Πρέσβη της Γαλλίας στην Ελλάδα, κα. Laurence Auer.

Κυρίες και Κύριοι,

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΟΟΣΑ, η “οικονομία των θαλασσών και των ωκεανών” εκτιμάται σε 1,5 τρισεκατομμύρια δολάρια. Ποσό, το οποίο προβλέπεται να διπλασιαστεί έως το 2030.

Βασική παράμετρος για την ανάπτυξη της “γαλάζιας οικονομίας” αποτελούν νέοι τομείς, όπως η θαλάσσια βιοτεχνολογία, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, οι υδατοκαλλιέργειες, αλλά και νέες μορφές παράκτιου και θαλάσσιου τουρισμού. Τομείς που προσφέρουν εκ των πραγμάτων μεγάλες δυνατότητες οικονομικής και τεχνικής συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας και Γαλλίας.

Ο τομέας της ναυτιλίας αποτελεί κύριο πυλώνα της “γαλάζιας οικονομίας”. Η μετάβαση του κλάδου στην εποχή της απανθρακοποίησης, η χρήση νέων καυσίμων μηδενικού άνθρακα, καθώς και η ψηφιοποίηση, εισάγουν μια νέα δυναμική στην γαλάζια αυτή οικονομία. Αποτελούν όμως – παράλληλα – και σημαντικές προκλήσεις για το βιώσιμο μέλλον της ναυτιλίας. Προκλήσεις που όμως, μπορούν και πρέπει να μετατραπούν σε ευκαιρίες.

Να ενισχύσουν τη βιώσιμη ανάπτυξη του ναυτιλιακού κλάδου, συμβάλλοντας ουσιαστικά στην αύξηση της παγκόσμιας ανταγωνιστικότητας, όχι μόνο της ελληνικής, αλλά και της ευρωπαϊκής ναυτιλίας συνολικά.

Η Ελλάδα θα παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο σε αυτήν την προσπάθεια και θα προσαρμόσει ανάλογα τις πολιτικές της. Και βέβαια θα αποτελέσει την γέφυρα μεταξύ του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού ΙΜΟ – στον οποίο η χώρα μας πρόσφατα επανεξελέγη με τις περισσότερες ψήφους στην Κατηγορία Α – και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Φίλες και Φίλοι,

Η προστασία και η ασφάλεια των θαλασσών και των ωκεανών έχουν θεμελιώδη σημασία για το ελεύθερο εμπόριο, την οικονομία και την ευημερία. Βασική προϋπόθεση για μια βιώσιμη “γαλάζια οικονομία”, είναι η συνεργασία. Συνεργασία, προκειμένου να αντιμετωπίσουμε κοινές προκλήσεις στη θάλασσα, όπως είναι το διασυνοριακό και το οργανωμένο έγκλημα, οι απειλές κατά της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας, οι απειλές κατά της βιοποικιλότητας, η παράνομη, λαθραία και άναρχη αλιεία και η περιβαλλοντική υποβάθμιση.

Ελλάδα και Γαλλία μπορούν να συνεργαστούν στενά και σε αυτούς τομείς. Η σημερινή εκδήλωση αποτελεί μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να βάλουμε τα θεμέλια αυτής της συνεργασίας, που θα διαρκέσει στο χρόνο.

Κλείνοντας, θα ήθελα να σας προσκαλέσω όλους στο Ένατο Συνέδριο “Our Ocean Conference”, που θα φιλοξενηθεί στην Ελλάδα μεταξύ 15 και 17 Απριλίου. Είναι ένα σημαντικό φόρουμ διαλόγου που θα συγκεντρώσει εκπροσώπους κυβερνήσεων, διεθνών οργανισμών, της ακαδημαϊκής κοινότητας, του ιδιωτικού τομέα και ΜΚΟ, που μοιράζονται ένα κοινό όραμα για την προστασία των ωκεανών.

Σας ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας».

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι θέσεις της CLIA για τη θαλάσσια συνδεσιμότητα

Στη συνάντηση, ο κ. Vago εξέφρασε την αλληλεγγύη του κλάδου της κρουαζιέρας προς τον ευρύτερο ναυτιλιακό τομέα στον κορυφαίο στόχο της διασφάλισης της ασφάλειας των ναυτικών, λαμβάνοντας υπόψη τις τρέχουσες απειλές στην Ερυθρά Θάλασσα και αλλού. Η CLIA ανέδειξε την

Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο: Συζητήθηκε η περικοπή των δώρων στους συνταξιούχους

Ειδικότερα, η κυρία Σταυρουλάκη έθεσε ζήτημα αν πράγματι υπάρχει θέμα αντιθέτων αποφάσεων (δηλαδή θέμα παραδεκτού) μεταξύ των αποφάσεων του ΣτΕ και του Α.Π., καθώς το κάθε ένα από αυτά τα δύο δικαστήρια επελήφθη επί διαφορετικών νομοθετικών δεδομένων. Κατά την εισηγήτρια, τον Α.Π. τον

Χούθι: «Έχουμε επιτεθεί σε περισσότερα από 100 πλοία του εχθρού»

Οι αντάρτες Χούθι της Υεμένης επιτέθηκαν σε περίπου 100 πλοία «που συνδέονταν με τον εχθρό», δηλαδή το Ισραήλ, στην Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν, αφότου ξεκίνησαν τις επιχειρήσεις τους σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους Παλαιστίνιους της Λωρίδας της

Μερίσματα ΜΤΝ/ΕΚΟΕΜΝ: Αναρτήθηκαν τα ενημερωτικά Μαΐου 2024

Η κυριότερη παροχή του Μετοχικού Ταμείου Ναυτικού και του Ειδικού Κλάδου Οικονομικής Ενίσχυσης Μερισματούχων Ναυτικού (ΜΤΝ/ΕΚΟΕΜΝ) είναι το Μέρισμα, δηλαδή το μηνιαίο χρηματικό ποσό που καταβάλλεται στους μερισματούχους του. Αυτό το μέρισμα πληρώνεται προκαταβολικά σε μηνιαία βάση και, συνήθως, την τελευταία

Μετάβαση στο περιεχόμενο