Θαλάσσιες μεταφορές: Εκτίναξη του κόστους ζωής με την επιβολή φόρου Εμπορίας Δικαιωμάτων Ρύπων

Πλήγμα για τα ευρωπαϊκά λιμάνια της Μεσογείου και για το εισαγωγικό και εξωτερικό εμπόριο, η επιβολή του φόρου επί του πλοίου που μπορεί να φτάσει έως και τα 500.000 ευρώ – Δεν θα προσεγγίζουν και το λιμάνι του Πειραιά τα μεγάλα container vessels – Γιατί η Ευρώπη «πυροβολεί τα πόδια της»

Η πρόθεση της ΕΕ να εντάξει τη ναυτιλία στο σύστημα πληρωμής ρύπων και στη λογική «ο ρυπαίνων πληρώνει» έγινε αποδεκτή από τη βιομηχανία. Όμως υπάρχουν «καραμπόλες» που θα πλήξουν τα ευρωπαϊκά -μεσογειακά κυρίως- λιμάνια, όπως της Ελλάδας, της Ιταλίας, της Μάλτας και της Ισπανίας που έχει μεγάλο πρόβλημα, αφού θα καταστούν λιγότερο ανταγωνιστικά ως hub έναντι εκείνων που βρίσκονται στην Αίγυπτο, το Ισραήλ, την Τουρκία και το Μαρόκο. Θα πληγούν επίσης και τα λιμάνια της βορείου Ευρώπης, από τα πιο ανταγωνιστικά λιμάνια της Βαλτικής. Ο ΟΛΠ με επιστολή του στα αρμόδια υπουργεία ζητάει σειρά αλλαγών στην πρόταση της ΕΕ για εισαγωγή της Ναυτιλίας στο ETS.

«Η Ευρώπη πυροβολεί και πάλι τα πόδια της», λένε στελέχη της λιμενικής βιομηχανίας και εξηγούν: «Δεν θα υπάρξει κανένα περιβαλλοντικό όφελος παρά μόνο εισπρακτικό για την ΕΕ, αφού τα πλοία θα συνεχίζουν να δραστηριοποιούνται στις ίδιες θαλάσσιες περιοχές προσεγγίζοντας λιμάνια που δεν ανήκουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Και στο τέλος της ημέρας, θα την πληρώσει ο Ευρωπαίος πολίτης.

Το πρόβλημα προκύπτει από το γεγονός ότι θα χρεώνεται το πλοίο και θα πληρώνει τον φόρο στο πλαίσιο του αναθεωρημένου του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) (EU ETS) στο πλαίσιο του νομοθετικού πακέτου «Fit for 55».

Για ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που έρχεται από την Άπω Ανατολή το αντίτιμο μπορεί να φθάσει και τις 500.000 δολάρια, ποσό τεράστιο που θα επιβαρύνει επιπλέον το κόστος μεταφοράς.

Πολλές Liners εταιρείες κάνουν σχέδια για παράκαμψη -omit των μεσογειακών, ευρωπαϊκών λιμανιών. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα το κόστος μεταφοράς των φορτίων θα επιβαρύνεται περισσότερο αφού θα πρέπει να μεταφορτώνονται από τα μη ευρωπαϊκά λιμάνια προς τα ευρωπαϊκά. Η χρέωση θα είναι διπλή «double handling» ενώ και ο χρόνος για να έρθουν, για παράδειγμα, στο λιμάνι του Πειραιά τα εμπορεύματα θα επιμηκυνθεί για τουλάχιστον ένα μήνα. Θα πληγεί το εισαγωγικό και εξαγωγικό εμπόριο της Ελλάδας αν ισχύσει η χρέωση του πλοίου αφού δεν θα προσεγγίζουν και το λιμάνι του Πειραιά μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Μεγάλοι ανταγωνιστές του Πειραιά θα είναι τα τουρκικά λιμάνια της Σμύρνης και της Μερσίνα, των ισπανικών και πορτογαλικών λιμανιών, το Μαρόκο και η Τυνησία, των λιμανιών της Αδριατικής Ριέκα και Τεργέστη, θα είναι τα λιμάνια της Αιγύπτου, του Ρότερνταμ και της Αμβέρσας θα είναι τα αγγλικά λιμάνια που είναι εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης φέτος.

“Τα μεγάλα ευρωπαϊκά λιμάνια της Μεσογείου θα γίνουν μη ανταγωνιστικά ως hub αν προχωρήσει το θέμα αυτό”, επισημαίνουν κύκλοι της λιμενικής βιομηχανίας στο newmoney και προσθέτουν: “ Τα άλλα μη ευρωπαϊκά λιμάνια της Μεσογείου θα έχουν πιο ανταγωνιστικές τιμές άρα θα πάρουν και τη δουλειά. Για να αποτραπεί η ανισορροπία θα πρέπει ο ρυπαίνων να πληρώνει αλλά να επιβαρύνεται το φορτίο και όχι το πλοίο. Γιατί το φορτίο είναι αυτό που δημιουργεί την ανάγκη μεταφοράς. Θα είναι πιο σωστός ο καταμερισμός. Δεν πρέπει να είναι το πλοίο το εύκολο υποζύγιο. Πρέπει να γίνει καλύτερος επιμερισμός. Υπάρχουν έντονες διαμαρτυρίες στην ΕΕ και κάποιοι Επίτροποι έχουν κάνει κάποιες διορθωτικές κινήσεις τις οποίες αναμένουμε να δούμε”.

Πάντως σε κάθε περίπτωση το μόνο σίγουρο είναι ότι η τελική επιβάρυνση θα φθάσει στο πορτοφόλι του καταναλωτή.

Θαλάσσιες μεταφορές: Εκτίναξη του κόστους ζωής με την επιβολή φόρου Εμπορίας Δικαιωμάτων Ρύπων

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η πρόβλεψη για δεύτερη οικονομική κρίση το 2026 για Ελλάδα και άλλες χώρες

Ως ορόσημο αναγνωρίζεται το 2026 για την ευρωπαϊκή οικονομία, σύμφωνα με οικονομικούς αναλυτές, που προειδοποιούν πως χώρες με υψηλό χρέος, όπως η Ελλάδα, αλλά και η Ιταλία και η Γαλλία, θα βρεθούν αντιμέτωπες με τον κίνδυνο επιστροφής σε μια δημοσιονομική

Η υπερφορολόγηση μισθωτών και συνταξιούχων – Πώς τα €50 της αύξησης γίνονται €1 την ημέρα (Παραδείγματα)

Στους φτωχούς και πολύ φτωχούς συμπολίτες μας οι οποίοι δεν μπορούν να βγάλουν το μήνα με τα εισοδήματα που εισπράττουν, στηρίζεται η εκτέλεση του προϋπολογισμού, αλλά και το πρωτογενές πλεόνασμα με το οποίο θα πληρωθούν τα χρέη του παρελθόντος. Σύμφωνα με τα

Επίσκεψη Αρχηγού ΓΕΑ στην Αεροπορική Βάση Ανδραβίδας

Την Τετάρτη 27 Μαρτίου 2024, ο Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας (ΓΕΑ), Αντιπτέραρχος (Ι) Δημοσθένης Γρηγοριάδης, επισκέφτηκε την Αεροπορική Βάση Ανδραβίδας, όπου τον υποδέχθηκαν o Διοικητής της 117 Πτέρυγας Μάχης (117ΠΜ), Ταξίαρχος (Ι) Ιωάννης Καραμάνης και ο Διοικητής του Κέντρου

Διεξαγωγή Σχολείου με Αντικείμενο «Στρατηγικός Σχεδιασμός Ανάπτυξης και Μετακίνησης Δυνάμεων»

Από την Δευτέρα 11 έως την Παρασκευή 22 Μαρτίου 2024 διοργανώθηκε από την Διεύθυνση Υποστήριξης Διοικητικής Μέριμνας του ΓΕΕΘΑ το Διακλαδικό Σχολείο Εκπαίδευσης του ΝΑΤΟ με αντικείμενο «Στρατηγικός Σχεδιασμός Ανάπτυξης και Μετακίνησης Δυνάμεων» (Strategic Deployment and Movement Planning), στις εγκαταστάσεις

Μετάβαση στο περιεχόμενο