«Τορπίλη στα λιμάνια μας και στους χιλιάδες έλληνες ναυτικούς βάζει ΠΔ του ΥΝΑΝΠ»

Εκδόθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο, αιφνιδιαστικά, και θα εφαρμοστεί τον Ιούλιο

Μετατροπή-επιμέλεια κειμένου: «ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ»

«Το υπουργείο Ναυτιλίας καταργεί ουσιαστικά τους δύο ελληνικούς νηογνώμονες, τους οποίους έχει πιστοποιήσει το ίδιο με σειρά αποφάσεων και διαταγμάτων, αχρηστεύει 160 περίπου από τα 167 – 168 ρυμουλκά-ναυαγοσωστικά που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας και οδηγεί σε αφανισμό έναν ολόκληρο κλάδο, που στηρίζει τα ελληνικά πληρώματα και την ελληνική σημαία, με μια αιφνιδιαστική, βιαστική και αλλόκοτη απόφαση, που ευτυχώς δεν εφαρμόστηκε από την 1η Ιανουαρίου, όπως προβλεπόταν αρχικά, αλλά πήρε παράταση για έξι μήνες. Αυτό, βέβαια, δεν σημαίνει ότι το πρόβλημα αντιμετωπίστηκε. Απλά μετατοπίστηκε χρονικά, γιατί αν δεν αλλάξει το Προεδρικό Διάταγμα (ΠΔ) που προώθησε το υπουργείο, θα ζήσουμε σκηνές απείρου κάλλους στα λιμάνια και η εθνική οικονομία θα δεχθεί βαρύτατο πλήγμα».

Την απίστευτη αυτή καταγγελία έκανε ο εκπρόσωπος της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιοκτητών–Εφοπλιστών Ρυμουλκών και Ναυαγοσωστικών Πλοίων «Άγιος Νικόλαος» κ. Θράσος Σταυριδόπουλος, μιλώντας στο Δημοτικό Ραδιόφωνο του Πειραιά, το Κανάλι Ένα.

Όπως είπε ο κ. Σταυριδόπουλος, τον περασμένο Δεκέμβριο, με πρωτοβουλία του τότε υπουργού Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη, εκδόθηκε το ΠΔ 83/2023, που στο άρθρο 4 αναφέρει ότι τα ρυμουλκά που είναι πιστοποιημένα στους δύο ελληνικούς νηογνώμονες, τον Φοίνικα και τον
INSB, δεν μπορούν να δραστηριοποιούνται στην ελληνική επικράτεια, εκτός αν αλλάξουν νηoγνώμονα και ενταχθούν σε κάποιον του εξωτερικού, που είναι ανώτερης κλάσης. Δηλαδή, πλοία που είχαν ναυπηγηθεί από το 1993 και μετά, με βάση τις κανονιστικές διατάξεις για τα υπό ελληνική σημαία ρυμουλκά, που είχαν τεθεί τότε σε εφαρμογή από το υπουργείο Ανάπτυξης, τώρα θεωρούνται περίπου άχρηστα. Οι
ξένοι νηογνώμονες, δε, ζητούν από τους πλοιοκτήτες να κάνουν τέτοιες αλλαγές, που είναι καλύτερο, από άποψη κόστους, να τα πουλήσουν, παρά να τις πραγματοποιήσουν. Αλλά και να θελήσει κάποιος πλοιοκτήτης να κάνει τις πολυδάπανες μεταβολές, δεν είναι σίγουρο ότι θα δεχθεί το πλοίο του ο ξένος νηογνώμονας, αφού δεν τον είχε πελάτη τόσα χρόνια. Και να το δεχθεί, όμως, αυτό θα γίνει πολύ αργά, αφού μέχρι να εξετάσουν 100 και πλέον αιτήματα οι νηογνώμονες θα περάσουν χρόνια…

Μέχρι τότε, όμως, τι θα γίνει; Πώς θα λειτουργήσουν τα λιμάνια; Τι θα γίνουν οι 3.000 οικογένειες ναυτικών που εργάζονται σήμερα στα ρυμουλκά και θα μείνουν στον δρόμο, αν τα πλοία δεν μπορούν να δουλέψουν;

Αυτά είναι τα πρώτα ερωτήματα που γεννώνται ως παρενέργειες από ενδεχόμενη εφαρμογή του συγκεκριμένου ΠΔ. Όμως, ο εκπρόσωπος της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιοκτητών – Εφοπλιστών Ρυμουλκών και Ναυαγοσωστικών Πλοίων, κ. Θράσος Σταυριδόπουλος, έθεσε και άλλα εξόχως σημαντικά θέματα, όπως:

Όλοι οι ναυτικοί που εργάζονται στα 160 περίπου ρυμουλκά, τα οποία βγάζει… άχρηστα το ΠΔ, ασφαλίζονται στο ΝΑΤ. Αν μείνουν άνεργοι, το Ταμείο θα υποστεί σημαντική ζημία. Το έχουν σκεφτεί αυτό οι αρμόδιοι;

Αν ξαφνικά φύγουν από τα λιμάνια τα 160 ρυμουλκά που τα εξυπηρετούν, πώς θα διακινούνται τα πλοία; Πώς θα φτάνουν στους ντόκους για να φορτώσουν ή να ξεφορτώσουν; Ποιος θα εγγυηθεί για την ασφάλεια των λιμανιών μας, αν μείνουν χωρίς ρυμουλκά; Πού θα φτάσουν οι ναύλοι στα επτά – οκτώ ρυμουλκά που θα μείνουν, για να κάνουν μονοπωλιακά όλη τη δουλειά; Αυτή η αύξηση, που θα περάσει στην αγορά, πόσο θα επιβαρύνει τον πληθωρισμό και τι αντίκτυπο θα έχει στην εθνική οικονομία; Αν ανέβουν πολύ οι ναύλοι στον Πειραιά και στα υπόλοιπα λιμάνια της χώρας, φυσιολογικά, οι ξένες εταιρείες θα αποφεύγουν να στέλνουν πλοία τους, για να μην τους στοιχίζει… ο κούκος αηδόνι. Πόσο θα κοστίσει αυτό στην οικονομία μας;

Αυτά είναι κάποια από τα ερωτήματα που πρόχειρα δημιουργούνται με μια απλή ανάγνωση του ΠΔ. Γιατί η μείωση της κίνησης στα λιμάνια θα βγάλει τη χώρα μας από τους εμπορικούς και τουριστικούς χάρτες της υδρογείου με αποτέλεσμα μείωση μεταφορικού έργου, άρα και δουλειάς στα λιμάνια, κάτι που θα προκαλέσει απολύσεις εργαζομένων, μείωση των τουριστών προς τα νησιά, με σοβαρό αντίκτυπο για τις τοπικές οικονομίες κλπ.

Είναι τόσο πολλές οι αρνητικές συνέπειες που θα έχει τυχόν εφαρμογή του ΠΔ, που πραγματικά είναι να απορεί κάνεις που δεν τις σκέφτηκαν εκείνοι που το εξέδωσαν. Εκτός από αυτό, όμως, με τυχόν εφαρμογή του, η χώρα μας κινδυνεύει να δεχθεί βαρύτατα πρόστιμα από την ΕΕ, γιατί δημιουργεί συνθήκες ολιγοπωλίων και αθέμιτου ανταγωνισμού, κάτι που προκαλεί… αλλεργία στις Βρυξέλλες.

Το χειρότερο, δε, είναι, όπως είπε ο κ. Σταυριδόπουλος, πως η αρχική πρόβλεψη ήταν να εφαρμοστεί το ΠΔ από τις αρχές Ιανουαρίου. Έτσι, χωρίς διαβούλευση, χωρίς να ερωτηθούν ή έστω να ενημερωθούν οι πλοιοκτήτες, οι ναυτικοί, οι χρήστες των λιμανιών, το ΤΕΕ, το Ναυτικό Επιμελητήριο κ.λπ. Αποφασίζομεν και διατάσσομεν. Ευτυχώς, ο νέος υπουργός κατάλαβε τη λαίλαπα που ερχόταν και έδωσε παράταση έξι μηνών στην εφαρμογή του.

Γιατί, πέρα από όλα όσα αναφέραμε, υπάρχει κι άλλη μια παράμετρος. Τον περασμένο χρόνο, σε μια κακοκαιρία που είχε πλήξει το λιμάνι της Ραφήνας, δύο πλοία της ακτοπλοΐας συγκρούστηκαν και το ένα περίμενε μισή μέρα στη ράδα, γεμάτο επιβάτες, προκειμένου να πάει ρυμουλκό από τον Πειραιά και να το βάλει στο λιμάνι, ώστε να αποβιβαστεί ο κόσμος. Τότε όλοι τόνισαν την αναγκαιότητα να υπάρχει ρυμουλκό σε κάθε λιμάνι. Τώρα, το υπουργείο προωθεί ΠΔ για να… εξαφανίσει από τα λιμάνια και όσα ήδη υπάρχουν! Τι συμβαίνει τελικά; Αντί να προστεθούν ρυμουλκά, θα φύγουν κι αυτά που ήδη βρίσκονται στα λιμάνια και τα εξυπηρετούν; Αυτό κι αν είναι παράλογο…

Η απορία όσων ασχολούνται με τα λιμάνια είναι η εξής:

Γιατί το υπουργείο έβγαλε ένα τέτοιο ΠΔ, που τορπιλίζει τη λειτουργία των λιμανιών, θέτει σε κίνδυνο το ΝΑΤ, απειλεί να καταφέρει βαρύ πλήγμα στην οικονομία της χώρας κ.λπ. , και μάλιστα χωρίς να ενημερώσει κανέναν, δίχως κάποια διαβούλευση που προβλέπεται και από τον νόμο, και μάλιστα αιφνιδιαστικά; Και γιατί ήθελε να το εφαρμόσει τόσο γρήγορα; Προς τι αυτή η πρεμούρα;

Ήθελε να κάνει… ρουσφέτι σε δύο – τρεις πλοιοκτήτες, ήθελε να κάνει…εξυπηρέτηση στους ξένους νηογνώμονες, εξαφανίζοντας τους ελληνικούς, είχε να… εξοφλήσει γραμμάτια σε κάποιους;

Ερωτήματα υποβάλλουμε, δεν καταγγέλλουμε, ούτε μεμφόμαστε κανέναν. Εκφράζουμε τις απορίες που ακούσαμε απ’ όσους έχουν πληροφορηθεί το γεγονός και όσους γνωρίζουν από πλοία και λιμάνια.

Ήδη έχουν γίνει οι δέουσες ενέργειες προς τον νέο υπουργό, έχουν υποβληθεί προτάσεις, έχουν προταθεί λύσεις και όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς περιμένουν να ανοίξει ο διάλογος για το θέμα και να γίνουν οι απαιτούμενες διορθώσεις στο ΠΔ, για μη φτάσει ο Ιούλιος και δεν έχει γίνει τίποτα, οπότε η κατάσταση μπορεί και να μην είναι αναστρέψιμη.

Για να δούμε, θα πρυτανεύσει η λογική ή θα υπερισχύσουν τα μεγάλα συμφέροντα; Περιμένουμε…

Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή.

Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή.

Μετατροπή-επιμέλεια κειμένου: «ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ»

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εντοπίστηκε μετά από 58 χρόνια το ναυάγιο της «Φαλκονέρας» – Η αιτία βύθισης του πλοίου

Μετά από 58 χρόνια εντοπίστηκε στα 700 μέτρα βάθος και σε απόσταση 20 ναυτικών μιλίων από την τοποθεσία στην οποία θεωρήθηκε αρχικά ότι είχε βυθιστεί, το ναυάγιο της «Φαλκονέρας». Το κύτος του οχηματαγωγού «Ηράκλειον» που βυθίστηκε στις 8 Δεκεμβρίου του 1966

Ξεκίνησαν τα δοκιμαστικά δρομολόγια του πρώτου βουλγάρικου ηλεκτρικού καταμαράν στο Δούναβη

Ο δήμος της βουλγαρικής πόλης Σιλίστρα ξεκίνησε δοκιμαστικά δρομολόγια του πρώτου βουλγαρικού ηλεκτρικού καταμαράν στον ποταμό Δούναβη. Το σκάφος, αξίας περίπου δύο εκατομμυρίων ευρώ, κατασκευάστηκε στο πλαίσιο ενός διασυνοριακού έργου μεταξύ της δημοτικής αρχής της Σιλίστρα και του νομαρχιακού συμβουλίου

Νησιά Άλαντ: Η «Αχίλλειος πτέρνα» της Φινλανδίας προκαλεί πονοκέφαλο στην Ευρώπη

Η στρατικοποίηση των ελληνικών νησιών στο Ανατολικό Αιγαίο, για την οποία η Τουρκία προβάλει συνεχώς τις αντιρρήσεις της, έχει κριθεί απαραίτητη εξαιτίας των άστατων ελληνοτουρκικών σχέσεων. Συχνά η ελληνική διπλωματία επικαλείται το ότι «η Ελλάδα δεν έχει τους γείτονες της Σουηδίας». Η εισβολή

ΜΤΝ: Αναρτήθηκαν οι βεβαιώσεις αποδοχών ΜΤΝ & ΕΚΟΕΜΝ 2023 για την Εφορία

Το ΜΤΝ ανάρτησε χτες (24/5/2024) τις Βεβαιώσεις Αποδοχών από το ΜΤΝ και από το ΕΚΟΕΜΝ για το Έτος 2023 που υποβάλλονται αυτούσιες στην Εφορία με τις φορολογικές δηλώσεις των μερισματούχων του Ταμείου. Στις Βεβαιώσεις Αποδοχών εξατομικευμένη πρόσβαση μπορεί να έχει

Μετάβαση στο περιεχόμενο