Συντάκτης: Χριστίνα ΠαπασταθοπούλουΣτους δήμους περνά η διαχείριση και η εκμετάλλευση εκατοντάδων «ορφανών» λιμανιών -στην πλειονότητά τους αλιευτικά καταφύγια- και λιμενικών εγκαταστάσεων της χώρας, που μέχρι σήμερα, αν και είχαν δημιουργηθεί από κρατικές υπηρεσίες, δεν είχαν κάποιο φορέα διαχείρισης, με αποτέλεσμα να μη γίνονται έργα, να μην εισπράττονται λιμενικά τέλη και να μην μπορούν να μπουν κανόνες λειτουργίας.Η Κοινή Υπουργική Απόφαση (32901) των υπουργών Εσωτερικών, Αγροτικής Ανάπτυξης και Ναυτιλίας, που εκδόθηκε κατ’ εξουσιοδότηση της παραγράφου 8 του άρθρου 140 του νόμου 4504/2017, ρυθμίζει τα θέματα για το πεδίο δικαιοδοσίας, την οργάνωση, τη διαδικασία, τη λειτουργία και τη στελέχωση των Δημοτικών Λιμενικών Γραφείων, τα οποία πλέον μπορούν να ιδρύονται στις περιπτώσεις που υπάρχουν «ορφανά» αλιευτικά καταφύγια, λιμενικές υποδομές και εγκαταστάσεις που δεν υπάγονται στην αρμοδιότητα κανενός φορέα διαχείρισης λιμένα.Ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής, μιλώντας πρόσφατα στην Επιτροπή Θεσμών της Βουλής, έκανε λόγο για 250 «ορφανά» λιμάνια, για τα οποία, όπως ανέφερε, ήταν ασαφές ποιος έχει αρμοδιότητες, με αποτέλεσμα να γίνονται αντικείμενο εκμετάλλευσης.Οπως αναφέρεται στην ΚΥΑ, τα Δημοτικά Λιμενικά Γραφεία, τα οποία θα ιδρύονται με απόφαση των δημοτικών συμβουλίων, αποτελούν αυτοτελείς υπηρεσιακές μονάδες του δήμου στον οποίο ανήκουν και οι αποφάσεις τους κοινοποιούνται μέσα σε έναν μήνα στα υπουργεία Εσωτερικών και Ναυτιλίας και στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση. Οποιαδήποτε πράξη του Δημοτικού Λιμενικού Γραφείου πρέπει να συνοδεύεται από σχετική έγκριση απόφασης του οικείου δημοτικού συμβουλίου.Ο γενικός γραμματέας Λιμένων, Χρήστος Λαμπρίδης, μιλώντας στην «Εφ.Συν.», δήλωσε ότι «η έκδοση της σχετικής απόφασης δίνει επιτέλους στην αυτοδιοίκηση το απαραίτητο εργαλείο προκειμένου να βάλει τέλος στο παράδοξο του γεγονότος, η πολιτεία να κατασκευάζει λιμενικές υποδομές και στη συνέχεια όχι μόνο να μη φροντίζει για τη συντήρηση και βελτίωσή τους αλλά και να «απαγορεύει» στην αυτοδιοίκηση να το πράττει».Σημείωσε επίσης ότι το υπουργείο Ναυτιλίας το επόμενο διάστημα θα συνδράμει με την απαραίτητη τεχνογνωσία τους δήμους που θα ενδιαφερθούν προκειμένου να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες που παρέχει το νέο πλαίσιο.Λιμάνι Σταυρού ΒόλβηςΕνα χαρακτηριστικό παράδειγμα «ορφανού» λιμανιού είναι αυτό του Σταυρού στον Δήμο Βόλβης Θεσσαλονίκης, το οποίο, όπως επανειλημμένα έχει δηλώσει ο δήμαρχος Διαμαντής Λιάμας, λειτουργεί εδώ και δεκαετίες χωρίς φορέα διαχείρισης, με αποτέλεσμα, αν και άρχισε να κατασκευάζεται τη δεκαετία του ’90, να παραμένει μέχρι σήμερα ημιτελές.Σύμφωνα με τον δήμαρχο, το ζήτημα ετέθη επανειλημμένως σε διαδοχικές κυβερνήσεις, χωρίς ωστόσο να υπάρξει κάποια θετική εξέλιξη.Ετσι το λιμάνι, που σήμερα χρησιμοποιείται κυρίως για εμπορικούς και αλιευτικούς σκοπούς, δεν αναπτύχθηκε.«Από τη στιγμή που θα έχουμε ένα λιμάνι με φορέα διαχείρισης, ανοίγει ο δρόμος για την τουριστική αξιοποίησή του, αλλά και για την αύξηση της επιβατικής κίνησης, καθώς βλέπουμε το λιμάνι και ως σημείο επαφής με το Αγιο Ορος, μέσω πλοιαρίων και υδροπλάνων» είχε τονίσει ο Δ. Λιάμας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Ο ΥφΥΝΑΝΠ κ. Στ. Γκίκας στη Σαγκάη
Ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Στέφανος Γκίκας, μετά από πρόσκληση των διοργανωτών, επισκέφθηκε την Σαγκάη (Κίνα) όπου συμμετείχε ως κεντρικός ομιλητής (“keynote speaker”), αρχικά στην τελετή έναρξης της “Ναυτιλιακής Εβδομάδας της Σαγκάης” (“Pudong Shipping Week 2024”), με θέμα “Navigating